Gedacht vanuit je doelgroep een ijzersterk product ontwerpen.

Bij het ontwikkelen van producten of diensten werk je vaak toe naar een ‘minimal viable product’: een eerste, testbare versie. Dit stelt vaak wel het product of de dienst centraal. Je kan het ook omdraaien en denken vanuit je ‘minimum viable audience’. Met behulp van het Minimum Viable Audience Canvas neem je het perspectief van de klant als uitgangspunt. Hiermee zijn klanten betrokken en is het product gegarandeerd waardevol voor ze.

Hoe gebruik je dit visuele canvas?

Via de stappen van het canvas ga je een co-creatie aan die klanten betrokken laat voelen bij de producten. Door de juiste klant-interactie op de juiste momenten bouw je een waardevolle relatie op die terug te zien is in het uiteindelijke product.

Minimum viable audience canvas

Wat kan je met dit canvas?

  • Outside in denken, in plaats van inside out
  • De klant geeft sturing aan welke features je ontwikkelt voor je dienst
  • Verbinding krijgen met potentiële klanten
  • Geen mismatch, goede focus, minder effort om het naar de markt te brengen en sterker te kunnen lanceren

Download het Minimum Viable Audience
Zin om met dit canvas aan de slag te gaan? Vul je e-mail adres in en wij sturen hem naar je op!

Mark Geljon

Aan de slag met Minimum Viable Audience denken?

Mark staat klaar om al je vragen te beantwoorden.

Gerelateerd