Een online platform met de doelgroep centraal

Terug naar alle cases

Doel

Brocacef heeft als ambitie om in 2022 de nummer één zorgpartner te worden waar mensen bewust voor kiezen. De grote uitdaging hierbij was de transformatie van verschillende websites van bedrijfsonderdelen naar één online platform waarin de doelgroep centraal staat. En hoe kan Brocacef haar missie: “Samen maken wij slimme, persoonlijke en toegankelijke zorg” vertalen naar de digitale wereld?

Het resultaat: een responsive online platform waarin de doelgroep en haar taken centraal staat en waarin de proposities van verschillende businessunits gezamenlijk én overzichtelijk gepresenteerd worden.

Wireframes tablet Brocacef

Aanpak

Om de behoefte bij de organisatie én klant goed te begrijpen, zijn we gestart met een strategisch onderzoek in samenwerking met TRIMM. We hebben meer dan 20 interviews intern en extern uitgevoerd, om goed te begrijpen wat de behoeftes van Brocacef en haar doelgroepen zijn in relatie tot online. Daarbij hebben we diverse leden van de doelgroep gesproken: van apothekersassistenten tot branche vertegenwoordigers en ziekenhuisapothekers. In een vertaling naar persona’s en customer journey’s hebben we deze inzichten geborgd voor de organisatie, en vertaald naar een UX concept voor de B2B website. Zeven design principes vormden vervolgens de basis voor een consistente en goede gebruikerservaring.

Brocacef website

Resultaat

Met het UX-concept en design principes in handen, is vervolgens de recent doorontwikkelde brand identity ook vertaald naar digital. Elementen als de ‘druppel’ zijn een herkenbare drager geworden, zodat ook online in één oogopslag Brocacef van haar concurrenten onderscheiden kan worden. Groot onderdeel van de vernieuwde website is ook de Werken Bij-sectie, waarop continu zo’n 150 vacatures te vinden zijn.

Door met aandacht naar alle losse entiteiten te kijken en te onderzoeken wat de behoefte van de doelgroepen zijn, hebben we ervoor gezorgd dat alle informatie relevant is voor iedere doelgroep. Daarnaast zorgt de integratie van alle systemen ervoor dat de Brocacef huisstijl doorgevoerd kan worden. Het totaalpakket tilt Brocacef online naar een hoger niveau.

Brocacef website

Wat vinden we zo interessant aan dit project?

Dit project gaf ons de mogelijkheid om op de digital transformation trein te springen die bij Brocacef al aan het rijden is. De verschillende businessunits en bijbehorende markten zorgden voor een complex landschap om te ontrafelen en helderheid in te scheppen om uiteindelijk een zo goed mogelijke experience voor de gebruikers te ontwerpen.

“Met de hulp en de expertise van GriDD en TRIMM zijn we erin geslaagd om een heel eigentijdse en frisse website neer te zetten. Een site die vanuit klantbehoefte is opgebouwd. De specialisten bij GriDD en TRIMM zijn van alle aspecten voor de realisatie van een nieuwe site volledig op de hoogte, van design tot techniek.”

“Juist door samen met GriDD de behoeften van de organisatie en haar doelgroepen in kaart te brengen, zijn we in staat om de beste oplossing voor Brocacef te ontwikkelen en daarnaast handvatten voor de toekomst mee te geven aan Brocacef.”

BROCACEF LOGO

Over Brocacef

Brocacef staat voor meer dan 200 jaar ervaring in de zorg. De organisatie is actief in de hele farmaceutische keten en heeft daarmee een unieke positie in de Nederlandse farmaceutische zorg, voor zowel zorgconsumenten als de zakelijke markt. Brocacef is hiermee toonaangevend marktleider.

Jeroen Grit

Ook je doelgroep centraal stellen?

Jeroen staat klaar om al je vragen te beantwoorden.

Gerelateerd werk