Een slimme materiaal selectie tool voor een brede doelgroep engineers

Terug naar alle cases

De juiste materiaal keuze door de toepassing centraal te zetten

DSM had de wens om een interactieve tool te ontwikkelen die gebruikers in een aantal stappen begeleid naar een uiteindelijke materiaalselectie. Geen productcatalogus of database, maar een intuïtieve tool die heel visueel werkt. DSM bediende reeds engineers met veel materiaalkennis door middel van de PlasticsFinder. Omdat deze tool kennis vereist van technische specificaties en materiaaleigenschappen, zag DSM een kans om ook een klantgroep met minder technische kennis te helpen bij het vinden van het juiste materiaal.

Samen met DSM ontwikkelden wij een gebruikersvriendelijke guided selling tool die juist de toepassing van het materiaal als vertrekpunt neemt. En daarmee een belangrijke doelgroep van concept engineers, product- en projectmanagers bedient.

DSM material selection results

Design realisatie in 4 sprints

De aanpak bestond uit 4 sprints, waarin we in nauwe samenwerking met DSM stakeholders, van materiaalexperts tot marketingspecialisten, kwamen tot de creatie van het concept en wireframes.

Een concurrentieanalyse, interne workshop en interviews met DSM stakeholders om requirements voor de tool op te halen, vormden de voeding voor de creatie van een eerste prototype. Gedurende het project is op verschillende momenten feedback gevraagd aan de organisatie en hebben er user tests plaatsgevonden om het design te valideren.

DSM mobiel materialen selectie tool

Resultaat: een gebruikersvriendelijke guided selling tool

  • Een gebruikersvriendelijke tool waarmee iedereen een materiaal selectie kan maken. Voor het gebruik is geen technische kennis vereist.
  • Door slechts 8 vragen te beantwoorden over de beoogde toepassing van het materiaal krijgt de gebruiker al een advies.
  • Eenvoudig overzicht van resultaat en match met beoogde toepassing van de gebruiker.
  • Een snellere eerste materiaal selectie.
Naar de material advisor
DSM Workshop mensen rondom brownpaper

In nauwe samenwerking met DSM

Samen met DSM betrokken we al in een vroege fase medewerkers met verschillende achtergronden in de ontwikkeling. Hiermee creëerden we draagvlak in de organisatie, waardoor de juiste mensen betrokken waren om in de laatste fase de complexe logica achter de tool werkelijkheid te maken.

Rol van product owner tijdens development

Ook nadat het concept en design voltooid was had GriDD een actieve rol. Als product owner zorgden we tijdens de development, gedaan door TRIMM, ervoor dat alles ontwikkeld werd in lijn met het concept, de designs en specificaties zoals die vooraf opgesteld werden. Continu met oog op de eindgebruiker.

 

"GriDD heeft ons geholpen onze online klantervaring te verbeteren door een vrij complex materiaalselectieproces te vereenvoudigen. We hebben GriDD ervaren als gedegen en pragmatisch, ze maken hun belofte waar."

Wat vinden we zo interessant aan dit project?

Dit project gaf ons de kans om een heel technisch onderwerp toegankelijk te maken voor een bredere doelgroep. Door gebruikersvriendelijkheid en eenvoud centraal te zetten is dit gelukt. Daarnaast stopte ons werk (gelukkig!) niet bij het design. Het was erg tof om als product owner tot na de lancering betrokken te zijn bij het project.

DSM Logo

Over DSM

DSM Engineering Materials ontwikkelt in nauwe samenwerking met hun klanten innovatieve en hoogwaardige materiaaloplossingen voor een slimmere wereld. Als wereldwijde top-3-leverancier van polyamiden, high-temperature PA’s en elastomeren is DSM een partner van toonaangevende multinationals.

Gerelateerd werk