Training: Gebruikersonderzoek opzetten

 599,00 excl. BTW

Door een gebruikersonderzoek op te zetten en uit te voeren kom je te weten wat er speelt bij je klanten & gebruikers. Wil jij leren om zelf goed klantonderzoek op te zetten en uit te voeren? Dat kan in deze training!

De volgende training start op 23 september 2021, deze training is ook in-company te boeken.

Herken je dit? Je wilt graag weten wat er bij je klanten speelt, valideren of je idee aanslaat bij de doelgroep of je wilt van gebruikers horen wat ze van je website vinden. Kortom, je wilt graag met je klant in gesprek om de klantervaring te verbeteren.

Maar hoe zet je zo’n onderzoek op en welke methode past het beste bij je vraag? Dat leer je in de training gebruikersonderzoek doen. Leer welke methodes er zijn, welke methode je wanneer kiest en hoe je een goed klantonderzoek opzet. Krijg praktische tips van ervaren user researchers over de uitvoering en analyse. En krijg tijdens de training persoonlijke coaching bij jouw onderzoeksvraagstuk. Na deze training heb jij een eerste opzet van je onderzoek en weet je wat de vervolgstappen zijn.

Wat leer je in deze training?

Om tot een duidelijk beeld te komen waar de behoeftes van je gebruikers liggen, heb je een goed (gebruikers)onderzoek nodig. Daarom leggen we in deze training een aantal methodes uit voor zowel kwantitatief, als kwalitatief gebruikersonderzoek. Deze training bestaat uit twee dagdelen die als volgt ingedeeld zijn:

Dagdeel 1 – Gebruikersonderzoek opzetten

In het eerste dagdeel zullen we de verschillende methoden verkennen en uitleggen. We leggen de voor- en nadelen van de verschillende methoden uit en laten we je zien hoe we gebruikersonderzoek bij GriDD aanpakken en uitvoeren. Je werkt aan je eigen casus en bedenkt welk onderzoeksmethode je wilt gaan uitwerken en gaat deze uitwerken. Na afloop van deze sessie werk je zelf verder met het opzetten van je onderzoek.

De volgende methoden worden behandeld in de training:

Kwantitatieve methoden
  • (Online) enquête
  • Toptaakanalyse
  • A/B test
  • Card sorting
Kwalitatieve methoden
  • Interviews
  • Focus groepen
  • Observatie & gebruikerstest (user test)

Dagdeel 2 – Gebruikersonderzoek uitvoeren & verwerken

In het tweede dagdeel nemen we de tijd om te bespreken hoe het opstellen van het onderzoek ging en helpen we je verder op weg. Je leert hoe je de resultaten van je gebruikersonderzoek analyseert en uitwerkt tot een overzicht met verbeteringen. Daarnaast leggen we je uit hoe je inzichten het beste kan vastleggen tijdens het uitvoeren van kwalitatieve methoden. Nu kan je van start met het uitvoeren van je eigen gebruikersonderzoek!

Deel 3 – Terug-kom-uurtje

Na 2 weken komen we nogmaals samen met alle deelnemers om van je te horen hoe het gebruikersonderzoek opzetten gaat en geven we je nog tips en hulp waar nodig!

Afhankelijk van de maatregelen geheel online deel te nemen

Het liefste geven we deze training fysiek, maar afhankelijk van de maatregelen bieden we hem ook online aan, natuurlijk actief en interactief. Met behulp van mooie templates en werkvormen in het online whiteboard systeem Miro en het makkelijk spreken en zien van elkaar in Microsoft Teams. Op die manier blijf je visueel en pragmatisch aan de slag in de training en kunnen de trainers direct ondersteuning bieden, zelfs op afstand!

Na afloop van de training:

  • Kun je zelf een gebruikersonderzoek uitvoeren met één van de aangereikte methodes.
  • Weet je waar je op moet letten bij het opzetten en uitvoeren van een onderzoek en bij het analyseren van de resultaten.
  • Weet je welke methode voor welke situatie/vraag het beste werkt.
  • Heb je tips & tricks geleerd van ervaren user researchers.
  • Heb je een eerste opzet van je onderzoek en weet je wat de vervolgstappen zijn.

Voor wie is deze training bedoeld?

Deze training is interessant voor mensen in de marketing & communicatie wereld die werken met digitale producten of mensen in de IT wereld.

De methodes die behandeld worden kunnen interessant zijn voor zowel grote als kleine bedrijven en is dus geschikt voor een breed publiek.
Voor de beginnende bedrijven geeft deze training juiste handvaten om in een relatief vroeg traject goed naar de behoefte van je doelgroep te luisteren en te kijken met de juiste methodes. Om zo juiste ontwikkelingen door te voeren tijdens de begin fase van de ontwikkelingen van een product of service.

Terwijl het voor de medewerkers van middel to grote bedrijven vooral interessant is om door middel van de methodes in deze training (meer) inzicht te verzamelen in hun doelgroep/klanten, zodat ze gericht verbeteringen kunnen doorvoeren.

Eigenlijk is deze training relevant voor iedereen die werkt aan het verbeteren van producten en services voor de klant.

Trainers

Jeroen Grit

Managing partner

Patrick Kerling

Consultant

Laura van ‘t Hul

Consultant

Meer weten over deze training?

    Onze ervaring

    GriDD voert al jaren gebruikersonderzoek uit voor zowel grote, als kleine bedrijven zoals bijvoorbeeld Philips Lighting, NXP, Atmel semiconductors en Universiteit Twente. Bij veel van onze klanten voeren wij gebruikersonderzoek uit en blijven we vervolgens betrokken om de stem van de gebruiker te vertegenwoordigen.

    Bovendien worden onze trainingen op de populaire opleidingensite Springest.nl positief beoordeeld. Lees de reviews en oordeel zelf!

    Ontdek meer rondom dit onderwerp

    Case-PhilipsProductCatalog-Header

    Philips Lighting

    Philips Lighting is de grootste verlichtingsproducent ter wereld. GriDD deed kwalitatief gebruikersonderzoek voor verbetermogelijkheden van hun productcatalogus.
    Persona canvas

    Persona Canvas

    Met behulp van het persona canvas breng je de behoeften en doelen van de gebruikers in kaart, zodat je feilloos op de behoeftes van je klanten kan inspelen.  

    Waar en wanneer

    Afhankelijk van de omstandigheden is deze training online of op locatie in Utrecht te volgen. De eerstvolgende trainingen vinden plaats op:

    • 23 september en 7 oktober 2021
    • 4 november en 25 november 2021

    Deze training vindt regelmatig plaats. Soms bepalen we data in overleg met deelnemers, dus als je interesse hebt, laat dan van je horen middels het contactformulier onder ‘meer informatie’.

    Om de training door te laten gaan zijn minimaal vijf deelnemers nodig. Je hoort daarom uiterlijk twee weken voor de trainingsdatum of de training doorgaat. Zo niet, dan vinden we daarvoor samen een oplossing. De voertaal van de training is Nederlands, tenzij er een Engelstalige deelnemer is en dan zal de training in het Engels gegeven worden.

    Ook kunnen we een training inhouse bij jouw organisatie te organiseren, vraag naar de mogelijkheden.

    Normaalgesproken vinden onze trainingen vinden plaats in Utrecht of Enschede. Beide locaties zijn goed bereikbaar met de auto en het openbaar vervoer. Voor in ieder geval de rest van het jaar is deze training online te volgen.

    Praktische zaken

    • De training bestaat uit twee dagdelen en een terug-kom-uurtje
    • De dagdelen starten om 13.00 uur en eindigt om 17.00
    • Na afloop ontvang je een certificaat van deelname.
    • De investering is €599 per training, exclusief BTW.

    Vraag informatie aan

    Heb je  vragen of opmerkingen over deze training? Aarzel dan niet om contact op te nemen middels het contactformulier.

    Wij staan altijd voor je klaar om vragen te beantwoorden en denken graag met je mee!