Training: Gebruikersonderzoek opzetten

 599,00 excl. BTW

Door een gebruikersonderzoek op te zetten en uit te voeren kom je te weten wat er speelt bij je klanten & gebruikers. Wil jij dat ook leren? Dat kan in deze training!

Herken je dit? Dat je door je werkgever of manager gevraagd wordt om een gebruikersonderzoek te maken en uit te voeren?

Maar waar ga je beginnen of met welke methode moet ik gaan beginnen? Hoe krijg ik nou inzichtelijk wat mijn (interne) klant of gebruikers willen.

Dat leren we je in deze workshop gebruikersonderzoek maken. Na de training weet je hoe je op een makkelijke manier een onderzoek kan opzetten en uitvoeren, zodat de resultaten voldoen aan jouw onderzoek waar jouw werkgever of manager blij van wordt.

Wat leer je in deze training?

Om tot een duidelijk beeld te komen waar de behoeftes van je gebruikers liggen, heb je een goed (gebruikers)onderzoek nodig. Daarom leggen we in deze training een aantal methodes uit voor zowel kwantitatief, als kwalitatief gebruikersonderzoek. Deze training bestaat uit twee dagdelen die als volgt ingedeeld zijn:

Dagdeel 1 – Gebruikersonderzoek opzetten

In het eerste dagdeel zullen we de verschillende methoden verkennen en uitleggen. We leggen de voor- en nadelen van de verschillende methoden uit en laten we je zien hoe we gebruikersonderzoek bij GriDD aanpakken en uitvoeren. Je werkt aan je eigen casus en bedenkt welk onderzoeksmethode je wilt gaan uitwerken en gaat deze uitwerken. Na afloop van deze sessie werk je zelf verder met het opzetten van je onderzoek.

De volgende methoden worden behandeld in de training:

Kwantitatieve methoden
  • (Online) enquête
  • Toptaakanalyse
  • A/B test
  • Card sorting
Kwalitatieve methoden
  • Interviews
  • Focus groepen
  • Observatie & gebruikerstest (user test)

Dagdeel 2 – Gebruikersonderzoek uitvoeren & verwerken

In het tweede dagdeel nemen we de tijd om te bespreken hoe het opstellen van het onderzoek ging en helpen we je verder op weg. Je leert hoe je de resultaten van je gebruikersonderzoek analyseert en uitwerkt tot een overzicht met verbeteringen. Daarnaast leggen we je uit hoe je inzichten het beste kan vastleggen tijdens het uitvoeren van kwalitatieve methoden. Nu kan je van start met het uitvoeren van je eigen gebruikersonderzoek!

Deel 3 – Terug-kom-uurtje

Na 2 weken komen we nogmaals samen met alle deelnemers om van je te horen hoe het gebruikersonderzoek opzetten gaat en geven we je nog tips en hulp waar nodig!

Geheel online deel te nemen

Ook in deze tijden blijft onze training natuurlijk actief en interactief, ook nu we deze volledig digitaal aanbieden. Met behulp van mooie templates en werkvormen in het online whiteboard systeem Miro en het makkelijk spreken en zien van elkaar in Microsoft Teams. Op die manier blijf je visueel en pragmatisch aan de slag in de training en kunnen de trainers direct ondersteuning bieden, zelfs op afstand!

Na afloop van de training:

  • Kun je zelf een gebruikersonderzoek uitvoeren met één van de aangereikte methodes.
  • Weet je waar je op moet letten bij het opzetten en uitvoeren van een onderzoek en bij het analyseren van de resultaten.
  • Weet je welke methode voor welke situatie/vraag het beste werkt.

Voor wie is deze training bedoeld?

Deze training is interessant voor mensen in de marketing & communicatie wereld die werken met digitale producten of mensen in de IT wereld.

De methodes die behandeld worden kunnen interessant zijn voor zowel grote als kleine bedrijven en is dus geschikt voor een breed publiek.
Voor de beginnende bedrijven geeft deze training juiste handvaten om in een relatief vroeg traject goed naar de behoefte van je doelgroep te luisteren en te kijken met de juiste methodes. Om zo juiste ontwikkelingen door te voeren tijdens de begin fase van de ontwikkelingen van een product of service.

Terwijl het voor de medewerkers van middel to grote bedrijven vooral interessant is om door middel van de methodes in deze training (meer) inzicht te verzamelen in hun doelgroep/klanten, zodat ze gericht verbeteringen kunnen doorvoeren.

Eigenlijk is deze training relevant voor iedereen die werkt aan het verbeteren van producten en services voor de klant.

Trainers

Jeroen Grit

Managing partner

Patrick Kerling

Consultant

Laura van ’t Hul

Consultant

Onze ervaring

GriDD voert al jaren gebruikersonderzoek uit voor zowel grote, als kleine bedrijven zoals bijvoorbeeld Philips Lighting, NXP, Atmel semiconductors en Universiteit Twente. Bij veel van onze klanten voeren wij gebruikersonderzoek uit en blijven we vervolgens betrokken om de stem van de gebruiker te vertegenwoordigen.

Bovendien worden onze trainingen op de populaire opleidingensite Springest.nl positief beoordeeld. Lees de reviews en oordeel zelf!

Ontdek meer rondom dit onderwerp

Case-PhilipsProductCatalog-Header

Philips Lighting

Philips Lighting is de grootste verlichtingsproducent ter wereld. GriDD deed kwalitatief gebruikersonderzoek voor verbetermogelijkheden van hun productcatalogus.
_Customer journey template – Bewerkt_1

Customer Journey Canvas

Breng gemakkelijk de klantreis van jouw doelgroepen in kaart. Wat zijn hun wensen? Hun typische geluksmomenten, of juist pijnpunten, in de interactie met jouw bedrijf? Dit canvas helpt gericht in te s...

Waar en wanneer

Deze training vindt in het najaar van 2020 geheel online plaats. De eerstvolgende trainingen vinden plaats op:

  • 17 sept, 7 okt en 20 oktober 2020 (terug-kom-uurtje)
  • 4 nov, 25 nov en 8 december 2020 (terug-kom-uurtje)
  • 27 jan, 9 feb 2021
  • 2 mar, 25 mar 2021
  • 1 jun, 17, jun 2021

Deze training vindt regelmatig plaats. Soms bepalen we data in overleg met deelnemers, dus als je interesse hebt, laat dan van je horen middels het contactformulier onder ‘meer informatie’.

Om de training door te laten gaan zijn minimaal vijf deelnemers nodig. Je hoort daarom uiterlijk twee weken voor de trainingsdatum of de training doorgaat. Zo niet, dan vinden we daarvoor samen een oplossing. De voertaal van de training is Nederlands, tenzij er een Engelstalige deelnemer is en dan zal de training in het Engels gegeven worden.

Ook kunnen we een training inhouse bij jouw organisatie te organiseren, vraag naar de mogelijkheden.

Normaalgesproken vinden onze trainingen vinden plaats in Utrecht of Enschede. Beide locaties zijn goed bereikbaar met de auto en het openbaar vervoer. Voor in ieder geval de rest van het jaar is deze training online te volgen.

Praktische zaken

  • De training bestaat uit twee dagdelen en een terug-kom-uurtje
  • De dagdelen starten om 13.00 uur en eindigt om 17.00
  • Na afloop ontvang je een certificaat van deelname.
  • De investering is €599 per training, exclusief BTW.

Meer informatie

Heb je  vragen of opmerkingen over deze training? Aarzel dan niet om contact op te nemen middels het contactformulier.

Wij staan altijd voor je klaar om vragen te beantwoorden en denken graag met je mee!