Doel

Philips Lighting wilde een volgende stap zetten op digitaal gebied. De huidige website voldeed niet aan de eisen van gebruikers en ondersteunde de organisatie-ambities niet. In combinatie met de lancering van de nieuwe Philips brand identity was het een ideaal moment
om ook op digitaal vlak het leiderschap in de lichtindustrie te nemen.

In negen maanden tijd werd een nieuwe experience voor Philips Lighting gerealiseerd op basis van een klantgevalideerde totaaloplossing ontworpen door GriDD.

GriDD werd hiervoor genomineerd voor een Dutch Digital Award en won een Web Marketing Association WebAward in de categorie: B2B Standard of Excellence.

  • Verhogen van de Net Promotor Score
  • Verhogen van conversie naar sales
  • Volledige responsive website

Expertisegebieden

Digitale strategie
User experience design
Informatiearchitectuur

Resultaat

  • Meer dan 8000 gebruikers betrokken in het valideren van de oplossing
  • Meer dan 1800 gebruikerseisen verzameld
  • Meer dan 200 stakeholders uit de organisatie actief betrokken
  • Binnen 2 maanden een blueprint op basis waarvan het volledige digitale landschap kon worden herontworpen binnen een consistente user experience.
  • Binnen 9 maanden een volledig nieuwe experience live

"GriDD is voor mij een team van mensen dat echt altijd klaar staat om direct te ontzorgen en om met praktische creatieve oplossingen te komen. Een paar woorden zijn vrijwel altijd genoeg om de situatie en impact scherp te krijgen, wat vervolgens direct tot actie leidt. Voor Philips heeft GriDD onder enorme druk een monsterprestatie neergezet door in uiterst korte beschikbare tijd alle materialen van onze complexe organisatie inzichtelijk te krijgen en een krachtige en gevalideerde totaaloplossing voor ons global Lighting redesign neer te leggen. Dit is world-class op alle fronten. Het is een plezier om met de kundige en enthousiaste mensen van GriDD samen te werken en ik hoop dat we dat nog heel lang met hen kunnen blijven doen."

Dennis van HeezikHead of Digital Marketing Technology

Aanpak

Philips Lighting had een digital step up nodig om van enkel aanwezig, naar een engagement en sales platform te gaan. De snel transformerende lighting market, en de limitaties op digital gebied van Philips Lighting, maakte verandering een belangrijke inzet voor dit project. Dit werd de reden voor een zeer ambitieuze planning, met de noodzaak voor high impact resultaten.

Om de dynamiek van de veranderende markt, de complexiteit van het onderwerp, en de hoeveelheid betrokken stakeholders op te vangen, moesten we direct krachtige, gevalideerde oplossingen kunnen creëren. Met een klein team is GriDD aan de slag gegaan op verschillende onderwerpen die van belang waren, bijvoorbeeld user experience, business needs, technologie, content, en ecosysteem. De inzichten op deze onderwerpen zijn samengebracht om te komen tot één krachtige totaaloplossing. Om tot deze oplossing te komen zijn er meer dan 160 bronnen gebruikt in het vooronderzoek, meer dan 200 verschillende stakeholders betrokken in workshops of individuele interviews, en 16 klantenquêtes uitgegaan met meer dan 7000 respondenten.

Wat vinden we zo leuk aan dit project?

Dit project bracht alle GriDD kundes bij elkaar, van zware user experience kennis en ervaring tot IT architecture. Van klantonderzoek tot verandermanagement. De complexiteit en de grootte van de opdracht zorgde voor een ideale omgeving voor onze pragmatische blik gecombineerd met onze inhoudelijke drijfveren.

Contactpersoon

Jeroen Grit

Managing partner

Jeroen Grit is managing partner en de User Experience lead binnen GriDD. Zijn kracht ligt in het formuleren van digitale tactiek en het vertalen naar een geweldig user experience-concept. Hij heeft passie voor het ontcijferen van complexe materie en het omzetten van deze materie naar duidelijke sturing voor de technische en visuele realisatie, zowel in information architecture als ook in interaction design.