Doel

Kramp is een van Europa’s grootste leveranciers in onderdelen en accessoires voor de agrarische sector. GriDD is door Kramp gevraagd om te helpen bij de ontwikkeling van een nieuwe innovatieve app, die de klant écht helpt en de positie van Kramp als digitale marktleider versterkt. Met meer dan 500.000 beschikbare producten kan het voor klanten tijdrovend zijn om het juiste (vervangende) product te vinden, of het vinden van het juiste product in een levering van Kramp producten. De Kramp app maakt dat proces eenvoudiger.

In nauwe samenwerking met Q42 (ontwikkeling) en Defigners (visual design) en Kramp hebben we een visie voor de app ontwikkeld en die visie naar de praktijk vertaald. In november 2019 is de app succesvol gelanceerd tijdens de Agritechnica, ’s werelds grootste vakbeurs voor landbouwmachines en in april 2020 heeft de Kramp-app de Silver Spin Award ontvangen in de categorie e-commerce.

Kerngebieden

Digitale strategie

User experience design

User research

Informatie architectuur

Periode

Juni 2019 – Oktober 2019

Sector

Agrarisch

Aanpak

Kramp is een organisatie die al een zeer sterke focus heeft op het bieden van een goede klantervaring en in een vroeg stadium al uitgebreid onderzoek heeft gedaan naar de behoeften van de klant en het exacte punt in de klantreis, die ze met de app willen verbeteren. Het project startte dan ook met deskresearch naar de reeds beschikbare (klant) informatie, welke een basis was voor meerdere interactieve sessies met verschillende stakeholders. In nauwe samenwerking met Kramp, en regelmatig op locatie werkend, hebben we een UX concept ontwikkeld en user flows gedefinieerd. Het UX concept stemde bedrijfsbehoeften af ​​op de klantbehoefte, voordat deze werd vertaald in wireframes en een vroeg werkend prototype. Die kon vervolgens worden getest met Kramp-klanten in Duitsland en Nederland.

Object regocnition app development

Resultaat

Inzichten die tijdens de gebruikerstests met klanten zijn verzameld, werden gecombineerd met input van andere Kramp-stakeholders, wat heeft geleid tot het maken van het definitieve ontwerp en de briefing voor Q42 om de ontwikkeling te starten. Tijdens de ontwikkeling bleef GriDD een actieve partner en bood Q42 en Kramp UX-ondersteuning om praktische oplossingen te vinden voor UX vraagstukken en een uitstekende gebruikerservaring te garanderen, die voldeed aan de oorspronkelijke visie op de app.

Het eindresultaat was een succesvolle lancering tijdens Agritechnica 2019, ’s werelds toonaangevende vakbeurs voor landbouwmachines.

Wat vinden we zo interessant aan dit project?

Dit project gaf ons de kans om Kramp te begeleiden bij de creatie van een innovatieve app, die met behulp van objectherkenning zich richt op een zeer specifieke stap in de klantreis. In nauwe samenwerking met meerdere organisaties die aan de top van hun vakgebied staan: Kramp, Defigners en Q42.

“GriDD heeft ons geholpen bij het bepalen van de strategie en design van de nieuwe Kramp App. Door de betrokkenheid van GriDD hebben we een app kunnen ontwikkelen die vernieuwend was, maar tegelijkertijd het werk van onze klanten direct makkelijker maakte. Vooral de combinatie tussen strategisch denken en pragmatisme zorgde voor een goede samenwerking. De app werd heel enthousiast ontvangen door klanten en de organisatie, en dat is mede dankzij GriDD.”

Inge Nahuis
Product Owner Kramp App

Over Kramp

Kramp is een van de grootste en snelst groeiende technische groothandels in Europa. Als one-stop leverancier van reserveonderdelen, technische diensten en bedrijfsoplossingen is Kramp een strategische partner voor land-, tuin- en bosbouwbedrijven, maar ook voor de grondverzetindustrie en OEM-bedrijven. Met zowel producten als toegevoegde diensten levert Kramp een directe bijdrage aan de efficiëntie en prestaties van agrarische bedrijven. Kramp. It’s that easy.

Wil je meer weten over deze case?

Jeroen Grit

Managing partner

Jeroen Grit is managing partner en customer experience strategist bij GriDD. Zijn kracht ligt in het formuleren van een passende strategie en deze vertalen naar een geweldig experience-concept. Het in balans brengen en houden van de eisen van de klant en organisatie en hun omgeving is daarbij één van zijn kwaliteiten. Jeroen heeft een passie voor het ontcijferen en versimpelen van complexe materie met als doel dit om te zetten naar duidelijke sturing voor de creatie van de experience.