CX Inktober 2022: spreken we dezelfde taal?

De maand oktober staat ook wel bekend als ‘Inktober’ in de wereld van mensen die houden van tekenen en visualiseren. Jake Parker startte in 2009 een challenge op social media om tekenvaardigheid te verbeteren. Voor elke dag in de maand oktober is een woord dat je tekent en dan op social media post met een hashtag. Over de hele wereld doen mensen hieraan mee. Ook GriDD’ers hebben in voorgaande jaren enthousiast meegedaan op kantoor.

 

De kracht van visualisatie

Wij geloven al jaren in de kracht van visualisatie voor effectievere communicatie. Het visualiseren van informatie zorgt voor

het verminderen van complexiteit, helpt het denkproces en zorgt ervoor dat men zich de informatie beter herinnert.

Ook helpt het mensen om een gezamenlijke taal te spreken. Je begrijpt elkaar beter als je iets visualiseert, omdat je dan automatisch soms meer details toevoegt of een meer metaforisch beeld schept.

Een voorbeeldje: ik gaf ooit een training Zakelijk Tekenen voor een groep die samen verantwoordelijk was om in de organisatie verandering teweeg te brengen. Ik vroeg hen om het woord ‘verandering’ te tekenen. Eén persoon tekende een cocon en een mooie vlinder, want “het duurde soms even, maar uiteindelijk kwam er iets mooiers uit”. Een teamgenoot tekende een grote tornado wervelwind en bliksem. Een doemscenario. Dit startte een heel mooie gesprek dat anders wellicht niet tot stand zou zijn gekomen.

 

Teken mee: elke dag een CX term om een gezamenlijke taal te spreken!

Wij zijn vaak betrokken als organisaties in beweging zijn. Als je écht ervoor wil zorgen dat je klanten beter geholpen worden, dan raakt dat heel veel facetten in je organisatie. Dan moet je elkaar goed begrijpen en hetzelfde doel nastreven. Het vakgebied van customer experience zit vol met jargon en termen die soms ook door elkaar heen gebruikt worden.

Hoog tijd om die tekenstiften en -pennen dus weer eens op te pakken! Wat versta jij nou onder woorden als ‘journey’ of ‘seamless’ of ‘easy’? Wat betekent customer experience voor jou?

Dit jaar hebben we een alternatieve Inktober promptlijst: CX Inktober 2022!  Bedacht om iedereen te stimuleren op een leuke manier te verbeelden wat de termen die we gebruiken in het verbeteren van klantbelevingen voor jou (en hopelijke je collega’s of vakgenoten) betekenen.

 

De ‘regels’ voor CX Inktober 2002

  • Teken de prompt die hoort bij die dag van de maand*
  • Post het op social media
  • Gebruik de hashtag #CXINKTOBER2022
  • Herhaal

Vergeet ook niet de hashtag te volgen en regelmatig te kijken wat anderen gemaakt hebben. Wij doen zelf natuurlijk ook mee 🙂

*hoef je natuurlijk niet elke dag te doen, je kan ook eens per week doen of alleen uitkiezen wat je leuk vindt!

Nicky Meijer

Eens sparren over de kracht van visualisatie?

Nicky staat klaar om al je vragen te beantwoorden.