Organizational change

Customer dedication vergroten: een handleiding voor veranderingen binnen een organisatie

Door kritisch naar je huidige werkwijze te kijken, kan je bedrijf exponentiele groei doormaken. Om de huidige gewoonten te veranderen die de groei belemmeren, zou het goed mogelijk kunnen zijn dat je hiervoor je strategie moet veranderen. Dat is een grote stap, waarbij het van belang is dat je goed weet hoe je je collega’s hierin kunt betrekken, om deze verandering te kunnen omarmen. Maar hoe doe je dat? Hoe integreer je de perspectieven van je klanten tijdens deze transformatie? Het vergroten van customer dedication is de sleutel tot het verbeteren van je algehele klanttevredenheid en het opbouwen van langdurige waardevolle relaties. We vroegen onze klanten naar hun ervaringen met veranderingsprocessen ten gunste van customer dedication. Ben je benieuwd naar hun inzichten op basis van ervaring die ze hebben met hun multinationale B2B-bedrijven? Lees verder om hun tips en tricks te ontdekken die je kunnen inspireren voor jouw organisatie.

 

Maak het einddoel en de weg voor de toekomst helder

De grootste uitdaging is om iedereen aan boord te krijgen. Een belangrijke stap om iedereen erbij te betrekken, is het geven van een duidelijke en consistente visie op het einddoel en de weg daarnaartoe. Dit zorgt er namelijk voor dat mensen begrijpen waarom er is gekozen voor deze aanpassing en wat ze daarbij kunnen verwachten. Wat zijn de voordelen als dit proces is afgerond? En is er iemand bij wie je medewerkers terecht kunnen met vragen in de loop van dit proces?

Deze persoon is dan altijd bereikbaar voor vragen. Als je begrijpt welk doel je probeert te bereiken en hoe dat je helpt, neemt je motivatie automatisch toe.

 

Herken denkpatronen en help mensen verandering te omarmen

Mensen zijn in het algemeen niet tegen verandering, maar weten vaak gewoon niet hoe ze moeten veranderen. Ze hebben de neiging om de focus te leggen op wat ze moeten opgeven, in plaats van zich op de voordelen te focussen. In zakelijke omgevingen lijken mensen aarzelend te staan tegenover iets nieuws. Zeker als het bedrijf het goed doet zoals het nu is; waarom een winnend bedrijf veranderen? Maar om te kunnen groeien, hebben we mensen nodig die positief kijken naar verandering. Binnen een organisatie zie je doorgaans verschillende houdingen ten opzichte van verandering:

  • Groep één: verzet zich tegen verandering uit angst
  • Groep twee: verzet zich tegen verandering omdat ze niet kunnen toegeven dat ze niet goed weten hoe ze zich moeten aanpassen
  • Groep drie: verzet zich niet tegen verandering, maar heeft begeleiding nodig
  • Groep vier: is klaar voor verandering en is bereid om te helpen

Om mensen uit vier verschillende groepen op één lijn te krijgen, helpt het om de vierde groep in te zetten om zo het beeld van de verandering aan te passen. De mensen uit de vierde groep zullen een positieve, collectieve mindset ten opzichte van de verandering creëren. Een verenigd team is een team dat kan omgaan met de complexiteit, druk en kritiek die vaak gepaard gaan met het veranderingsproces.

 

Creëer multifunctionele teams om silovorming te bestrijden

Traditionele silo’s zijn niet meer leidend in het huidige personeelsbestand, maar er zijn inspanningen nodig om in tijden van verandering multifunctionele teams te creëren. Deze teams creëer je door te kijken naar de individuele capaciteiten van je medewerkers. Hoe groter de diversiteit van deze vaardigheden, hoe sterker het team zal zijn. De brede expertise van teamleden zal leiden tot een creatievere, out of the box oplossingsmentaliteit, wat verandering en innovatie zal bevorderen.

 

Ga aan de slag met resonerende verhalen

Maak een duidelijk beeld van hoe het bedrijf eruit zal zien nadat de verandering is doorgevoerd. Het is essentieel om het verhaal van de beoogde toekomst en achtergrond te vertellen, zodat mensen deze kunnen verbinden en ondersteunen. Een veranderingstraject kan ontzettend lang duren als de communicatie naar de medewerkers niet volledig is geoptimaliseerd. Om een gestage groei te kunnen realiseren zijn er bepaalde zaken die je continue moet communiceren met de betrokkenen:

  • Welke stappen zetten we nu?
  • Wat is de volgende stap die we gaan nemen?
  • Wanneer gaan we naar de volgende stap?
  • Hoe helpt de vooruitgang die we maken ons?
  • Wat zijn ieders individuele taken op dit moment?
  • Wat is het einddoel van het proces waarin we ons bevinden?

 

Vier resultaten en toon waardering

Samen resultaten vieren wordt vaak vergeten, maar het is essentieel bij het behalen van resultaat. Het is belangrijk dat medewerkers zich gewaardeerd voelen voor het werk dat ze doen. Waardering geeft mensen erkenning en motivatie. Maak van tevoren mijlpalen en vier elke mijlpaal die je bereikt. Zorg ervoor dat je je medewerkers bedankt voor hun harde werk en toewijding om iedereen de waardering te geven die ze verdienen.

Wij helpen je transformeren naar een klantgerichte organisatie

GriDD helpt bedrijven om te transformeren naar echte klantgerichte organisaties. Wil jij ook geweldige klantervaringen leveren? Ontdek wat GriDD voor jouw organisatie kan betekenen en bel Mark!

Mark Geljon

Got a project in mind?

Mark staat klaar om al je vragen te beantwoorden.