Mijn 3 belangrijkste inzichten van Strive: UX Research ‘19

Deze blogpost is geschreven door oud-GriDDer Bob Graat

Begin juni ben ik afgereisd naar Toronto om daar de tweedaagse conferentie Strive: UXR bij te wonen en alle ins en outs op het gebied van user (experience) research te horen. In juni heb ik al wat eerste inzichten gedeeld in de vorm van mijn sketchnotes, maar nu het allemaal wat is bezonken wil ik graag ook mijn belangrijkste inzichten met jullie delen. Benieuwd? Lees dan vooral verder 🙂.

Het groeipad van een UX researcher

Tijdens het allereerste praatje, door Dave Hora, legde hij aan de hand van een model uit hoe hij user experience benaderde, in dit model komen de bedrijfs- en gebruikerskant beiden op een duidelijke manier aan bod en het model sloot erg aan bij de manier waarop we er bij GriDD naar kijken. Maar naast dit model had hij ook een diagram waarin hij liet zien hoe een UX researcher groeit en wat het verschil tussen een junior en senior UX researcher is. Voor mijzelf was dit wel een eyeopener dat ik in principe ook dit pad heb bewandeld; van alleen uitvoering en analyse, tot het in het grotere geheel uitdenken van de uit te voeren onderzoeken en het borgen van de implementatie van de oplossingen die zijn voortgekomen uit het onderzoek. Het was mooi om dit gevisualiseerd te zien.

De ‘experience gap’ en het betrekken van opdrachtgevers

Een terugkerend thema tijdens de conferentie was usability voor ondervertegenwoordigde gebruikersgroepen (URM: Under Represented Minorities). Nanako Era van AirBnB legde uit dat er een kloof zit tussen de gebruikerservaring van gebruikers en gebruikers uit een ondervertegenwoordigde gebruikersgroep. Om deze kloof zo goed mogelijk te dichten is het belangrijk om een zo breed mogelijk publiek te betrekken bij onderzoek en daarbij gevoelige onderwerpen niet uit de weg te gaan. Ook is het belangrijk om binnen je organisatie mensen bewust te maken van deze kloof, bijvoorbeeld door mensen in hoge posities mee te laten kijken tijdens het onderzoek om ze zelf het ongemak te laten ervaren. Dit laatste kwam meerdere keren terug in andere praatjes en vond ik persoonlijk ook een erg interessante ingeving omdat ik ook vaak merk dat het zien van gebruikers in problemen meer teweegbrengt dan een rapportage van diezelfde problemen.

Waarom doen we dit onderzoek?

Een beetje een open deur en niet per se een nieuw inzicht, maar wel belangrijk om te blijven herhalen: goed nadenken over waarom een onderzoek wordt uitgevoerd en opgezet. Tegenwoordig wordt er steeds vaker opdracht gegeven om data te verzamelen zonder dat er vervolgens iets mee wordt gedaan, dit is zonde van de moeite. Daarom is het belangrijk om goed na te denken over waarom een onderzoek wordt opgezet en welke beslissing uiteindelijk gemaakt kan worden op basis van de uitkomst. Dus we moeten niet alleen inzichten bieden en vragen beantwoorden, maar vooral ook bepalen waarom iets wordt uitgezocht en wat we ermee kunnen doen. Behzod Sirjani van Slack vertelde in zijn praatje hoe hij hier continu voor waakte tijdens het opzetten van een onderzoek.

Om altijd kritisch te blijven over waarom we onderzoek doen en ervoor te zorgen dat het onderzoek wordt uitgevoerd in lijnmet de doelen, hebben we bij GriDD zeer nuttige gebruiksonderzoek templates gemaakt voor allerlei soorten onderzoek (bijv. enquêtes, interviews, card sorting , toptaakanalyse). Neem vooral contact op als je meer wilt weten!

Verder praten?

Naast deze drie inzichten heb ik ook een hoop inspiratie opgedaan, veel gehoord over hoe anderen gebruikersonderzoek doen en hoe ze het doen ervan ervaren, mede-researchers gesproken over hoe het is om in hun organisaties te werken en nog veel meer. Klik hier voor een link naar de Linkedin post met mijn sketchnotes van de verschillende praatjes die ik heb bezocht. Mocht je meer willen weten over hoe ik de conferentie heb ervaren en wat ik nog meer heb geleerd, neem dan contact met me op voor een kop koffie, dan praat ik je graag bij!

Mark Geljon

Got a project in mind?

Mark staat klaar om al je vragen te beantwoorden.