was successfully added to your cart.
Nicky MeijerStory architecture & designStorytelling for change

Waarom helpt een mindmap bij storytelling?

Slechte verhalen. We kennen ze allemaal. En dan bedoel ik niet de vreselijke verhalen op het nieuws of de flauwe grap van een vriend. Ik bedoel de presentaties die je ziet in je dagelijkse werk. De manier waarop een collega resultaten van een project deelt of wanneer je naar een heel onduidelijk praatje luistert op een congres. Het type verhalen waartegen Mark in zijn blogpost optreedt. Verhalen zijn vaak te kort, te lang, verwarrend, zonder duidelijk begin en eind, zonder een kern of verteld door iemand die gewoon te nerveus is. De problemen kunnen eindeloos zijn. Maar er is iets dat helpt!

De crux voor het vertellen van een goed verhaal is echt weten wat je zegt, weten waarom je het zegt, hoe je het moet brengen en aan wie je het vertelt. 

De belangrijkste elementen om een goed verhaal te vertellen, zijn het doel dat je met je verhaal wilt bereiken, in te spelen op de kenmerken van het publiek en welk type verhaal je gebruikt om je verhaal te vertellen (zoals slides, video, podcast). Als je deze dingen altijd in gedachten houdt zul je een goed verhaal kunnen vertellen. Lees hier in een eerdere (Engelstalige) blogpost meer over.

Het klinkt niet zo ingewikkeld, en dat is het ook echt niet, maar veel mensen slaan stappen over als het gaat om het vertellen van verhalen. Ze vertellen precies hetzelfde verhaal aan hun collega’s die ze willen informeren over een project, als dat ze vertellen aan de manager die ze willen overtuigen om meer geld aan datzelfde project te spenderen. Is dat de meest effectieve manier? Of moet je je verhaal een beetje aanpassen om een gewijzigd doel te bereiken? De vraag stellen is de vraag beantwoorden: natuurlijk moet je dat doen! Er is gelukkig een manier voor jou om dit te kunnen doen zonder dat het je veel tijd kost.

Maak een mind map om je verhaal voor te bereiden 

Een mindmap is een niet-lineaire manier om een visueel overzicht van informatie te creëren. Dus voordat je Powerpoint opent (of een ander hulpmiddel dat je misschien zou kunnen gebruiken om de tools te ontwerpen die je verhaal helpen), begin je met een leeg vel papier, een schoon whiteboard of open je mindmapping-software.

Je begint in het midden met de belangrijkste statement van je verhaal (het onderwerp) in het midden en voegt alle gerelateerde informatie er omheen toe.

Voordelen van mindmappen voor je verhaal

Mindmappen helpt je denken en creatief zijn in het verzamelen en nemen van beslissingen over je verhaal. In je mindmap kun je een overzicht maken van alle informatie die je in je verhaal zou willen opnemen. Alles. Breng alle informatie naar je mindmap, noteer het, gebruik links, plak afbeeldingen: neem het allemaal op. Hiermee kun je de informatie kiezen die je in je verhaal wiltgebruiken, in overeenstemming met je doelen en je doelgroep.

In een mindmap maak je ook een hiërarchie van informatie. Je legt de informatie in de hoofdtak uit of voegt deze toe met subvertakkingen. Het maakt lagen in de mindmap die kunnen worden gebruikt om noodzakelijke informatie te kunnen onderscheiden ‘nice to have’ informatie en dit te kunnen filteren. Je creëert op deze manier ook verbindingen tussen informatie en geeft de relatie aan tussen verschillende statements.

In je mindmap is informatie niet lineair en statisch zoals het zou zijn als je zou beginnen in presentatiesoftware of een verhaallijn zou opschrijven. Met behulp van mindmapping-software of post-its op een whiteboard kun je eenvoudig informatie verplaatsen en spelen met de volgorde en relaties: zonder er iets van te verwijderen of ‘vast’ te zitten in een reeks. Wanneer je een presentatie aan het maken bent, schuif je waarschijnlijk informatie rond, kopieer en plak je slides of tekst naar andere plaatsen en ga je in het algemeen vaak heen en weer. Je zou hetzelfde doen in je mindmap, maar met de toegevoegde waarde dat je altijd alle informatie in hetzelfde scherm of overzicht hebt, waardoor je constant het grotere geheel kunt zien.

Zeven tips om goede verhalen te maken met gebruik van een mindmap

Onlangs werd ik gevraagd om een webinar ‘Creating Impactful Stories Using Mind Maps’ te organiseren voor Biggerplate, een internationaal online platform en community waar je alles kunt leren wat je altijd al wilde weten over mindmapping. In dit webinar leg ik meer uit over dit onderwerp en geef ik zeven tips voor het maken van verhalen met gebruik van een mindmap, dus als je meer wilt weten: bekijk vooral de (Engelstalige) video!

Dit webinar is opgenomen voor de Biggerplate PRO-leden. Bespaar vandaag $10 op het jaarlijkse PRO-lidmaatschap ($29) met de code GRIDD10! Ga voor meer informatie naar Biggerplate.com/PRO

Verder praten?

Als je na het lezen van deze blogpost en het bekijken van de video ideeën wilt uitwisselen, neem dan contact met me op! Ik ben altijd geïnteresseerd om verder te praten over interessante onderwerpen. Aarzel ook niet om contact met me op te nemen als je geïnteresseerd bent in het ontvangen van onze GriDD Effective Story Map of wilt je meer leren over verhalen vertellen in training of coaching.

Nicky Meijer

Consultant

Nicky Meijer is a consultant at GriDD. She is driven to support professionals and organizations with (complex) information issues and any form of personal development. With her background as an educational expert she is interested in everything that has to do with knowledge processes and learning, especially when new technologies can offer added value. Nicky has a passion for visualizing ideas and stories; something she has been doing since she was a child. She is convinced that the way to mutual understanding lies in making information explicit in an effective visual way.

Ontdek meer over storytelling in de GriDD Academy

Training-Effective-Storytelling

Training effective storytelling

Breng een inhoudelijke boodschap op een manier die ráákt! Vaak zit er een grote kloof tussen het ófwel brengen van een stuk informatie op een gestroomlijnde manier, ofwel het vertellen van ‘een sterk...
Infographic-Training

Infographic training

Deze training geeft een solide basis over het effectiever inzetten van beeld in je communicatie en is een introductie in het maken van infographics. Het doel van de training is om je inzicht te geven...
Cut-The-Bullsht-Marketing

Cut The Bullsh*t Marketing

Een praktijkgericht boek om werkelijk impact te creëren door middel van marketing. Deze marketing aanpak hielp NXP klimmen van een top 20, naar de top 5 positie in de semiconductor industrie. Beste...