0

Winkelmand

Jeroen GritStory architecture & design

The Future of Storytelling: the magic sauce that makes everything better?

The Future of Storytelling: the magic sauce that makes everything better?

By Jeroen Grit | 3/04/2019

Afgelopen jaar was ik samen met Mark Geljon op de Future of Storytelling in New York City. Een fantastische conferentie op een waanzinnige locatie. Bij aankomst was ik erg benieuwd of dit congres mij zou helpen om mijn beeld over storytelling te veranderen.

Ik heb een haat-liefde verhouding met storytelling. Ik ben een groot fan van de mogelijkheden die het biedt en de impact die het op mensen heeft. Echter, mij valt ook op dat storytelling als een kant-en-klaar product gepresenteerd wordt: een soort nieuwe magic sauce die alles beter maakt.

Die hype is voor mij te kort door de bocht. Ik vind storytelling geen product, eerder een methodiek die leidt tot een product (het verhaal). Het is een heel krachtig mechanisme om een boodschap te verpakken en goede storytelling maakt een verhaal überhaupt de moeite om aandacht aan te besteden.

Zou ik dus op dit congres gelijkgestemden tegenkomen, of vooral geconfronteerd worden met de hype die ik het liefst aan mij voorbij laat gaan?

Roundtable: Eli Pariser, internet-activist

Mijn eerste roundtable was wat mijn leervraag betreft een schot in de roos. Host Eli Pariser, internet-activist, TED spreker en schrijver van het boek The Filter Bubble, begon met de vraag: “Is storytelling good?”. Door een aantal mensen werd volmondig met JA geantwoord. Na een aantal voorbeelden uit de geschiedenis waar storytelling gebruikt werd om de verkeerde doelen na te streven kwam men hier toch op terug. De geschiedenis van storytelling is niet altijd goed, maar de toekomst kan dit wel zijn.

In zijn roundtable vertelde Eli onder andere over hoe het huidige gebruik van media en de personalisatie die op deze kanalen wordt doorgevoerd er voor zorgt dat mensen steeds meer in hun eigen intellectuele bubble verkeren zonder dat ze daar bewust van zijn. Deze filter bubble is met goede storytelling te doorbreken, maar hiervoor is het noodzakelijk dat de gedeelde informatie ook ondubbelzinnig correct is. Hier haalde hij het voorbeeld aan dat na de 9/11 aanvallen voor de herkomst van de verantwoordelijke terroristen sterk de connectie is gemaakt met Saddam Hussein en Irak. Dit terwijl de terroristen afkomstig waren uit Egypte, Saoedi-Arabië, Libanon en de VAE. De gemaakte connectie is hierna moeilijk weer ongedaan te maken. Media hebben hierin een duidelijke verantwoordelijkheid.

Roundtable: Jill Cress, National Geographic

In mijn tweede round-table met Jill Cress, CMO van National Geographic, kwam heel mooi aan bod wat de kracht is van goede verhalen. National Geographic (“doing purpose work before purpose-driven work was cool”) is op social media het meeste gevolgde brand ter wereld en weet miljoenen mensen elke dag te bereiken met hun verhalen.

Zij zetten enorm in op authenticiteit. Iets waarvan Jill aangaf dat dit niet aan komt waaien, maar de enige echte manier is om vertrouwen te winnen, relevant te blijven en loyaliteit te creëren. Met hun verhalen kunnen ze mensen winnen voor de doelen die zij nastreven, daarnaast worden ze als organisatie door hun brand heel aantrekkelijk voor samenwerkingen met gelijkgestemde bedrijven. Met de oorsprong van een printmagazine zijn zij constant op zoek naar manieren om hun businessmodel te vernieuwen. Het herhalen en uitbreiden van hun storytellingaanpak op social channels zorgt ervoor dat zij als organisatie succesvol blijven.

Roundtable: Jake Barton, Local Projects

In mijn laatste roundtable sprak ik met Jake Barton die met Local Projects musea ontwerpt waarin mensen echt betrokken worden bij het museumonderwerp. Eén van zijn grootste projecten is het 9/11 memorial museum waar hij zich volledig heeft toegelegd op het ervaren van het onderwerp in plaats van over het onderwerp te vertellen. Hij combineert storytelling en technologie om zijn boodschap zo goed mogelijk over te brengen.

De kern om een emotionele connectie te maken met behulp van technologie is om de technologie ondergeschikt te maken en duurzaam te laten zijn. Dit betekent dat het eerder een storytellingfunctie moet hebben dan een nieuwigheidfunctie. Met een goede metafoor gaat de technologie vele malen langer mee. De technologie moet dus een middel zijn om de ervaring te verbeteren.

Interessant? Over de roundtable van LocalProjects heb ik nog een apart artikel geschreven.

Mijn beeld over storytelling is gelijk gebleven

Naast deze drie roundtables heb ik vele interessante mensen gesproken, demonstraties gevolgd van allerlei technologische doorbraken op het gebied van film, VR en AR. Ook heb ik meegedaan aan workshops van PEN AmericaOdyssey Works en Sub Rosa. Al met al een zeer geslaagd congres!

Bij aankomst in New York was ik erg benieuwd of dit congres mij zou helpen om mijn beeld over storytelling te veranderen. Na de Future of Storytelling is mijn beeld gelijk gebleven.

Storytelling blijft een term die te veel gehyped wordt, en ook die hype ben ik zeker tegengekomen op The Future of Storytelling. Ik ben echter ook veel mensen tegengekomen die mijn beeld over storytelling delen: een hele sterke methodiek die helpt om sterke verhalen te creëren. Verhalen die mensen tot inzicht brengen en beter keuzes laat maken. En door alle gedeelde kennis en gesprekken is mijn kennis van storytelling enkel versterkt.

Ik blijf in mijn werk doorgaan met het gebruik van storytelling als methode, en niet als product. Om impactvolle customer experiences neer te zetten is storytelling als methodiek essentieel!

Jeroen Grit

Consultant

Jeroen Grit is managing partner en customer experience strategist bij GriDD. Zijn kracht ligt in het formuleren van een passende strategie en deze vertalen naar een geweldig experience-concept. Het in balans brengen en houden van de eisen van de klant en organisatie en hun omgeving is daarbij één van zijn kwaliteiten. Jeroen heeft een passie voor het ontcijferen en versimpelen van complexe materie met als doel dit om te zetten naar duidelijke sturing voor de creatie van de experience.