Een innovatieve en gebruiksvriendelijke app voor de agrarische sector

Terug naar alle cases

Doel

Kramp is een van Europa’s grootste leveranciers in onderdelen en accessoires voor de agrarische sector. GriDD is door Kramp gevraagd om te helpen bij de ontwikkeling van een nieuwe innovatieve app, die de klant écht helpt en de positie van Kramp als digitale marktleider versterkt. Met meer dan 500.000 beschikbare producten kan het voor klanten tijdrovend zijn om het juiste (vervangende) product te vinden, of het vinden van het juiste product in een levering van Kramp producten. De Kramp app maakt dat proces eenvoudiger.

In nauwe samenwerking met Q42 (ontwikkeling) en Defigners (visual design) en Kramp hebben we een visie voor de app ontwikkeld en die visie naar de praktijk vertaald. In november 2019 is de app succesvol gelanceerd tijdens de Agritechnica, ‘s werelds grootste vakbeurs voor landbouwmachines en is sindsdien meermaals in de prijzen gevallen. De Kramp-app ontving de Silver Spin Award ontvangen, een Gouden DIA Award en een Gouden International CX Award in de categorie best use of mobile.

Kramp website mobiel

Aanpak

Kramp is een organisatie die al een zeer sterke focus heeft op het bieden van een goede klantervaring en in een vroeg stadium al uitgebreid onderzoek heeft gedaan naar de behoeften van de klant en het exacte punt in de klantreis, die ze met de app willen verbeteren. Het project startte dan ook met deskresearch naar de reeds beschikbare (klant) informatie, welke een basis was voor meerdere interactieve sessies met verschillende stakeholders. In nauwe samenwerking met Kramp, en regelmatig op locatie werkend, hebben we een UX concept ontwikkeld en user flows gedefinieerd. Het UX concept stemde bedrijfsbehoeften af ​​op de klantbehoefte, voordat deze werd vertaald in wireframes en een vroeg werkend prototype. Die kon vervolgens worden getest met Kramp-klanten in Duitsland en Nederland.

Kramp website mobiel

Resultaat

Inzichten die tijdens de gebruikerstests met klanten zijn verzameld, werden gecombineerd met input van andere Kramp-stakeholders, wat heeft geleid tot het maken van het definitieve ontwerp en de briefing voor Q42 om de ontwikkeling te starten. Tijdens de ontwikkeling bleef GriDD een actieve partner en bood Q42 en Kramp UX-ondersteuning om praktische oplossingen te vinden voor UX vraagstukken en een uitstekende gebruikerservaring te garanderen, die voldeed aan de oorspronkelijke visie op de app.

Het eindresultaat was een succesvolle lancering tijdens Agritechnica 2019, ‘s werelds toonaangevende vakbeurs voor landbouwmachines.

Nominatie spinawards

Zilveren SpinAward én 2x Goud: DIA Award & International CX Award

Oordeel van de jury SpinAwards 2020

“De Kramp app is sterk in zijn eenvoud en doelgerichte approach binnen een hele specifieke markt en doelgroep. Daarbij maken ze succesvol gebruik van object recognition, een gedurfde en verrassende aanpak voor deze toepassing. Het zien van de werking van object recognition tijdens de demo heeft ons er extra van overtuigd dat het inzetten van deze technologie een slimme keuze is. Kortom een strak uitgevoerde en doelgerichte applicatie voor een b2b E-commerce oplossing.” – Juryrapport Spin Awards

Oordeel van de jury Dutch Interactive Awards 2020

“De jury waardeert de bescheidenheid, maar het team heeft goud in handen. Dit is een innovatieve oplossing voor een echt gebruikersprobleem. En dan zit de salesfunnel nog niet eens diep in de app verwerkt. Feedback ophalen bij gebruikers, doorontwikkelen en knallen. De ervaring is dichtbij de gebruiker opgezet: sterk human centered ontworpen. Goed. Zeker voor een B2B-omgeving prijswaardig” – Juryrapport Dutch Interactive Awards 2020

"GriDD heeft ons geholpen bij het bepalen van de strategie en design van de nieuwe Kramp App. Door de betrokkenheid van GriDD hebben we een app kunnen ontwikkelen die vernieuwend was, maar tegelijkertijd het werk van onze klanten direct makkelijker maakte. Vooral de combinatie tussen strategisch denken en pragmatisme zorgde voor een goede samenwerking. De app werd heel enthousiast ontvangen door klanten en de organisatie, en dat is mede dankzij GriDD."

Wat vinden we zo interessant aan dit project?

Dit project gaf ons de kans om Kramp te begeleiden bij de creatie van een innovatieve app, die met behulp van objectherkenning zich richt op een zeer specifieke stap in de klantreis. In nauwe samenwerking met meerdere organisaties die aan de top van hun vakgebied staan: Kramp, Defigners en Q42.
Kramp Logo

Over Kramp

Kramp is een van de grootste en snelst groeiende technische groothandels in Europa. Als one-stop leverancier van reserveonderdelen, technische diensten en bedrijfsoplossingen is Kramp een strategische partner voor land-, tuin- en bosbouwbedrijven, maar ook voor de grondverzetindustrie en OEM-bedrijven. Met zowel producten als toegevoegde diensten levert Kramp een directe bijdrage aan de efficiëntie en prestaties van agrarische bedrijven. Kramp. It’s that easy.

Mark Geljon

Got a project in mind?

Mark staat klaar om al je vragen te beantwoorden.

Gerelateerd werk