0

Winkelmand

Patrick KerlingUser experience designUser research & validation

Snel en laagdrempelig gebruikersonderzoek doen in ons UX Lab!

Snel en laagdrempelig gebruikersonderzoek doen in het UX lab!

By Patrick Kerling | 18/07/2019

Voor het bieden van een goede customer experience is het belangrijk om te weten wat je klanten willen, denken en doen. Wij zijn ervan overtuigd dat het essentieel is om goed onderzoek te doen bij je doelgroep en om al deze informatie direct bij de bron op te halen. Het komt eigenlijk te vaak voor dat ontwerpen voor digitale platformen of communicatiemiddelen niet getest worden omdat men denkt dat het moeilijk is of veel tijd kost. Inzicht in de manier waarop een eindgebruiker omgaat met jouw (digitale) middelen kunnen zowel het proces van realisatie als het eindresultaat verbeteren! 

Wij willen het makkelijker maken om gebruikersonderzoek uit te voeren en hebben daarom een User Experience Lab (UX Lab) opgezet. In dit artikel vertelt Patrick er alles over. 

Wat is een UX Lab?

Een UX Lab is een manier om gedegen en betrouwbaar gebruikersonderzoek uit te voeren onder begeleiding van een UX expert waarbij alle middelen en methodieken beschikbaar zijn. Het is een laboratorium waar procedures vastgelegd zijn en alle technologie voorhanden is, zodat we snel en goed onderzoek kunnen doen.

Het UX Lab is mobiel op te bouwen op de locatie van je voorkeur of in onze speciale ruimtes op GriDD locaties in Enschede en Utrecht. De deelnemers worden er netjes ontvangen en verzorgd tijdens het onderzoek en na afloop voeren we vlot een analyse uit waaruit bruikbare inzichten volgen.

De exacte opzet van het gebruikersonderzoek wordt afgestemd op basis van je specifieke doelen en wensen: van interviews tot observaties. Onze jarenlange ervaring met het uitvoeren van gebruikersonderzoek voor een diverse groep (landelijke en internationale) organisaties hebben we gevormd tot een toegankelijke dienst voor iedereen. We hebben van nature een zeer pragmatische insteek wat ervoor zorgt dat we samen snel aan de slag gaan en richten het zo in dat je direct stappen kunt maken zonder dat er een boekwerk aan rapporten aan vooraf gaat. Je onderzoekt wat je wilt weten en krijgt daarvoor inzichten waarmee je meteen verder kunt werken.

Wat zijn de voordelen van het gebruik van het UX Lab?

In het UX Lab voeren we een gebruikersonderzoek van a tot z uit, met behulp in de praktijk geteste standaardprocedures en methoden en met zoveel of weinig eigen inzet van de opdrachtgever als gewenst. De voordelen van een UX Lab op een rijtje:

  • Ondersteunt een valide gebruikersonderzoek van a tot z
    Het UX Lab is ingericht om betrouwbaar onderzoek te doen. Door de juiste condities te scheppen en gebruik te maken van procedures zorg je ervoor dat alle deelnemers hetzelfde proces doorlopen. Dit maak resultaten betrouwbaar.
  • Levert bruikbare inzichten door een expert
    Analyses worden gedaan door onze expert gebruikersonderzoek en die schrijft geen dik rapport maar geeft bruikbare inzichten met praktische verbeterpunten.
  • Is snel geregeld en prijstechnisch toegankelijk
    Doordat procedures gestandaardiseerd zijn kun je een gebruikersonderzoek organiseren op korte termijn. Voor alle budgetten. Bovendien hoef je zelf niets aan middelen aan te schaffen, want dat is allemaal al geregeld.
  • Geeft een professionele uitstraling
    Deelnemers aan het onderzoek worden netjes ontvangen en goed begeleid in een professionele setting, want ook deelname aan het gebruikersonderzoek kan gezien worden als een interactie met je organisatie en dus beeldvormend zijn.
  • Neemt werk uit handen en/of begeleid je het zelf doen
    In het UX Lab kun je zelf kiezen hoeveel je zelf doet en waar je wilt dat er werk uit je handen genomen wordt. Zo kun je zelf respondenten regelen, of wij kunnen dat voor je doen. Je kan heel betrokken zijn bij het onderzoek en analyse en zo meer inzicht krijgen of leren onderzoek uitvoeren van onze experts, of wij kunnen het helemaal voor je doen. Zo kun je kiezen voor de begeleiding die past bij jou.
  • Gebruikersonderzoek doen op elke locatie
    We hebben een ruimte in Enschede die helemaal ingericht is voor het doen van goed onderzoek. Maar het UX Lab is ook mobiel: we kunnen het opbouwen waar en wanneer je wilt. Ook bij jou op locatie of misschien op de volgende beurs of conferentie waar je staat?

Voor wie is het UX Lab geschikt?

Gebruikersonderzoek via het UX Lab kan je bijvoorbeeld inzetten als:

  • Je erover denkt om een nieuwe website of digitaal platform te (laten) bouwen. Door in een vroege fase gebruikersonderzoek te doen kan je het eindresultaat beter afstemmen op de wensen en behoeften van je doelgroep.
  • Je een bestaand platform wilt optimaliseren. Je ziet bijv. dat conversies op je website achterblijven, maar wilt graag weten waarom.
  • Je je klanten beter wilt leren kennen.
  • Je een nieuw product of dienst wilt introduceren.
  • Je het idee hebt dat de markt of je doelgroep aan het veranderen is en grip wilt op die verandering.

Het UX Lab is geschikt voor iedereen die gedegen onderzoek wil doen in korte tijd. Mensen die hun klanten beter willen leren kennen en betere beslissingen willen nemen door gebruik te maken van echte data. Door de laagdrempeligheid van het UX Lab wordt gebruikersonderzoek ook toegankelijk voor mensen die geen grote budgetten beschikbaar hebben, maar wel inzicht willen krijgen in of wat ze bedacht hebben werkt voor hun doelgroep. Wil je bijvoorbeeld weten of je nieuwe productlijst op je website goed begrepen wordt of onderzoeken of je app doet wat deze beloofd? Dan ben je bij het UX Lab aan het juiste adres.

Hoe gaat het UX Lab in zijn werk?

Eerst wordt je vraag in een intakegesprek besproken met onze expert. Wij doen een voorstel voor de bouwblokken en protocollen van het UX Lab die passen bij jouw concrete vraag. Dit bespreken we dan weer gezamenlijk en na akkoord starten we met het opzetten van het onderzoek. We benaderen respondenten, voeren het onderzoek uit en analyseren de gegevens. De inzichten van onze expert worden op pragmatische wijze met je gedeeld in de vorm van concrete verbeterpunten. Zoals al eerder gezegd kun je hierbij zelf zo veel of zo weinig betrokken zijn als je wilt.

Wat beweegt mij om een UX Lab op te zetten?

Het brengt het bieden van een betere customer experience voor meer mensen dichterbij. Ik wil het makkelijker maken om gebruikersonderzoek te doen om daarmee aannames en ontwerpen te kunnen testen, daar waar er vaak geen ruimte is in tijd of budget. Dat is zonde. We willen mensen de mogelijkheid bieden niet alleen klantervaringen te ontwerpen en ontwikkelen op basis van in de organisatie aanwezige kennis of inzichten uit Google Analytics, maar direct met hun klanten of doelgroepen te testen waarom iets wel of niet werkt.

Daarnaast maakt het UX Lab het ook voor ons zelf mogelijk om onze eigen aannames te testen, kennis te ontwikkelen en meer te experimenteren. Voor mij persoonlijk is het ook erg leuk om binnen GriDD ondernemend bezig te zijn en een nieuwe dienst te ontwikkelen.

Waarom een UX Lab in Enschede?

Hoewel het UX Lab overal op te bouwen is, heeft het zijn thuisbasis in Enschede. In Twente is er geen vergelijkbaar initiatief en er zijn hier veel mooie bedrijven voor wie gebruik maken van het UX Lab zeer nuttig zou kunnen zijn. Op onze fijne plek in het oosten kunnen we mensen warm ontvangen en een sfeer scheppen waar ze zich veilig en gehoord voelen. Ook willen we hiermee het vakgebied in deze regio een boost geven en wellicht het UX Lab gebruiken om samen met andere customer experience experts ideeën te testen.

Meer weten of samenwerken?

Als je meer wilt weten over het GriDD UX Lab, wat opties zijn voor jou of juist zou willen samenwerken om op UX gebied kennis te ontwikkelen, neem dan vooral contact op dan praten we verder!

Patrick Kerling

Consultant

Patrick Kerling is een creatieve en analytische consultant. Hij zet graag zijn kennis en creativiteit in om effectieve en gebruikersgerichte oplossingen te bedenken voor informatievraagstukken.

Meer ontdekken rondom het onderwerp gebruikersonderzoek?

Philips lighting tile klein

Philips Lighting

Philips Lighting is de grootste verlichtingsproducent ter wereld. GriDD deed kwalitatief gebruikersonderzoek voor verbetermogelijkheden van hun productcatalogus.
Photo by Chang Duong on Unsplash

Training: Gebruikersonderzoek opzetten

Door een user research onderzoek op te zetten en uit te voeren kom je te weten wat er speelt bij je klanten & gebruikers. Wil jij dat ook leren? Dat kan in deze training!