0

Winkelmand

Jeroen GritStory architecture & designUser experience design

Een fysieke experience versterken met technologie en storytelling

Een fysieke experience versterken met technologie en storytelling

By Jeroen Grit | 2/04/2019

Op de Future of Storytelling in New York City afgelopen jaar volgde ik een roundtable van Jake Barton. Jake Barton ontwerpt met Local Projects musea die mensen echt betrekt bij het onderwerp. Eén van zijn grootste projecten is het 9/11 memorial museum waar hij zich volledig heeft toegelegd op het ervaren van het onderwerp in plaats van over het onderwerp te vertellen. Hij combineert storytelling en technologie om zijn boodschap zo goed mogelijk over te brengen.

In hun projecten passen zij drie strategieën toe om de boodschap op de juiste wijze over te brengen en het publiek direct echt in het verhaal te plaatsen.

1. Stand in place: the power of place moment

Door de plek waar je je begeeft een rol te laten spelen kan je een moment creëren waarin je de kracht van die plek volledig laat gelden. Hiermee wordt het begrip van het verhaal dat volgt vele malen sterker. In The Legacy Museum in Montgomery, Alabama wordt de kracht van de plek direct gecommuniceerd waardoor de bezoeker veel eerder aansluiting vindt bij het verhaal.

2. Make it real

Door het verhaal direct echt te maken, kan publiek veel beter in het verhaal stappen. Het London Mithraeum vertelt het verhaal van de Romeinse tempel die op die plek ontdekt is. Het museum kent meerdere lagen. Met elke laag die je dieper onder de grond gaat wordt in beeld gebracht hoe ver je terug gaat in de tijd. Terwijl je de trap afdaalt loop je werkelijk het verleden in.

Bron: https://www.stone-circle.com/49/340/london-mithraeum-bloomberg-space

3. Think big, think weird

Deze aanpak gaat er van uit dat het publiek eerst uit hun eigen verhaal geschud wordt door te beginnen met wat het niet is, om daarna met het werkelijke verhaal te beginnen. In het ARoS Art Museum in Aarhus, Denemarken is technologie gebruikt door bijvoorbeeld te visualiseren hoe je naar kunst kijkt, zelf kunst te creëren met bestaande kunst of gesprekken op te nemen en deze om te vormen naar deelbare GIFs.

Combinatie van technologie en storytelling om een customer experience neer te zetten

Wat kenmerkend is aan de aanpak van Local Projects is dat storytelling voorop staat, technologie volgt slechts als middel om het verhaal te versterken en de experience nog meer te laten landen. Ze sluiten heel sterk aan bij het verhaal dat het museum wilt vertellen, en verpakken het op zo’n manier dat de bezoeker er ook echt op aansluit.

Voor mij is dit een erg goed voorbeeld van customer experience design. Door de juiste methodieken en middelen te gebruiken sluit je op een sterke manier aan bij de vraag van de bezoeker en weet je zijn verwachting zelfs te overtreffen door hem echt mee te nemen en te verrassen. Een erg leerzame roundtable die ons weer verder kan helpen in de projecten waar wij fysiek en digitaal combineren voor een zo goed mogelijke experience!

Interessant? Over mijn algemene ervaringen op de Future of Storytelling schreef ik ook een artikel.

Jeroen Grit

Consultant

Jeroen Grit is managing partner en customer experience strategist bij GriDD. Zijn kracht ligt in het formuleren van een passende strategie en deze vertalen naar een geweldig experience-concept. Het in balans brengen en houden van de eisen van de klant en organisatie en hun omgeving is daarbij één van zijn kwaliteiten. Jeroen heeft een passie voor het ontcijferen en versimpelen van complexe materie met als doel dit om te zetten naar duidelijke sturing voor de creatie van de experience.