0

Winkelmand

Nu de kerst en het nieuwe jaar weer voor de deur staan is dit een mooi moment om te kijken naar wat komen gaat. Dit is wat onze medewerkers zien, als ze kijken naar de trends voor 2015 op hun eigen vakgebied.

Op gebied van user experience vervagen de grenzen tussen B2B en B2C

“De grenzen tussen B2C en B2B vervagen. Consumentengedrag ontstaat in industrie en de reflectie hiervan zie je in shops. User experience wordt ook daar van nog groter belang.”
Inge Nahuis – consultant en UX specialist

Cross device user experience wordt een must have: integrated UX is coming

“Het herdenken van de interface voor andere devices buiten de kantooromgeving wordt steeds belangrijker. Het combineren en verder uitwerken van het ‘always connected’ principe is belangrijk om locatie onafhankelijk, maar ook device onafhankelijk, te kunnen werken.
Daarbij wordt cross device user experience echt een must have en gaan we van het scherm ook naar onze omgeving: de ambient user experience. De eerste best practices op het gebied van een combinatie van fysieke en digitale user experiences worden zichtbaar. Er is veel complexiteit op deze gebieden: hoe gaan we user experiences ontwerpen met ambient in gedachten, en hoe houden we het praktisch?”
Jeroen Grit – managing consultant en UX specialist

Security is een must

“De privacy strijd zal heviger worden omdat ook het bredere publiek door heeft dat de huidige verdeling van persoonlijke data slecht uit zou kunnen pakken. Een doorbraak zal er echter nog niet zijn, Facebook blijft te leuk en WhatsApp te praktisch. De eerste serieuze alternatieven zullen zich aandienen, de moeite van het uitproberen waard.
In 2015 wordt daarnaast een inhaalslag gedaan op security gebied en dit zal in dat jaar een vast onderdeel van online projecten worden. Met name ook relevant in combinatie met de trend van de ‘quantified self’ en de vragen rondom security en ownership van die data.”
Christian van den Berge – consultant en internet deployment specialist

Wearable devices: de eerste stappen richting Ambient User Experience

“De smart home trend gaat landen, en daarmee komen devices en de informatie die zij brengen nog dichter op de gebruiker. De introductie van de Apple Watch zal helpen de wearable device trend een stap verder zetten in de technology adoption lifecycle waarmee dergelijke devices niet meer alleen voor innovators en early adopters zijn.
Jeroen Grit – managing consultant en UX specialist

Wearable devices: focus op gezondheid

“Internet of things in combinatie met ‘quantified self ‘ en health applicaties  wordt groot en dan met name de diensten om deze data heen. Grote partijen als Google en Apple zetten zich ook in op dit gebied. In 2014 is er al een vlucht gemaakt met allerlei apparaten die aangesloten zijn of kunnen worden op het internet om daarmee data over de gebruiker te verzamelen. Denk aan de vele fitness- en sleep trackers, weegschalen, bloeddrukmeters, oximeters en zelfs hersengolf trackers.
In 2015 gaat de ontwikkeling van deze technologie ongetwijfeld door, maar vindt ook (het begin van) de slag om de services rondom al deze data plaats.”
Bob Graat – consultant en UX specialist

Internet of things en maker movement zetten door

“De ‘maker movement’ zet steeds verder door. De producten die helpen makkelijk zelf iets te maken, gaan een groter bereik krijgen. Het wordt ook steeds makkelijker om techniek aan het dagelijks leven te koppelen. De DIY-platformen of mogelijkheden gaan groeien. Er is een steeds hogere verwachting van interacties die zouden moeten werken en een ‘we can make anything‘ mentaliteit is aan het ontstaan. Wat we willen is er nog niet? Dan maken we het toch zelf!”
Nicky Meijer – business analyst en story architect

Storytelling is hot (again)

“Storytelling is hot en ver voorbij de hype. Het is een manier van communiceren die niet meer weg te denken is in deze tijden. Een boost voor contentcreatie. Storytelling is het delen van verhalen op een manier dat ze memorabel en betekenisvol zijn: het draait allemaal om het creëren van meeslepende ervaringen. Technologie geeft ons superkrachten op dat gebied. Er zijn steeds meer (betaalbare) manieren om een meeslepende ervaring te creëren. Ook in B2B (industrie) komt veel focus op storytelling en het inspireren van mensen in plaats van de 100 procent focus op technische aspecten.”
Mark Geljon – managing partner en story architect

Storydelivery maakt het verschil

“Net als voorgaande jaren is er veel aandacht om te leren je verhaal beter te vertellen. Eerder hadden we de omslag van tekst-heavy Powerpoint presentaties naar meer visuele verhalen. Nu gaan we stapje verder, gaan we naar het neerzetten van ervaringen en daarmee naar gebruik van meer technologie. Er lijken met de dag meer tools op de markt te komen waarmee snel en eenvoudig indrukwekkende ervaringen neergezet kunnen worden. Er zijn inmiddels verschillende tools die de creatie van interactieve video net zo gemakkelijk maken als iMovie ooit voor het maken van een gewone video deed. En ook virtual reality applicaties behoren nu tot de betaalbare mogelijkheden met ontwikkelingen zoals Google Cardboard.
Nicky Meijer – business analyst en story architect

Processen moeten steeds mensgerichter

“Naast bruikbare producten, moeten organisaties ook naar bruikbare processen toe. Door het introduceren van service design en UX-principes in old skool processen, kunnen we klantprocessen, zoals support processen gebruiksvriendelijker maken. Een klantproces moet mensgericht zijn; de dissatisfier wanneer dit niet het geval is, wordt steeds groter, zowel bij medewerkers die het proces moeten uitvoeren, als bij klanten op wie het proces gericht is.
Een belangrijke balans daarbij is het slagvaardig om kunnen gaan met dynamiek versus het grip houden op richting en kwaliteit in de processen. Door het beste van zelfsturing te combineren met heldere doelen en slimme communicatie komen we tot agile processen, en middelen om waar nodig richting te kunnen bieden.
Effectieve informatie bereik je door op een mensgerichte manier informatie op te stellen, via effectieve processen op het juiste moment op de juiste plek te krijgen en op een mensgerichte manier beschikbaar te laten zijn.”
Robert Slagter – senior consultant en process architect

Proces ecosystemen worden belangrijker

“Het aan elkaar koppelen van processen binnen en buiten de eigen organisatie wordt meer van belang. Omdat ecosystemen belangrijker worden, moeten ook steeds meer processen op elkaar aangesloten worden tussen verschillende partijen in een ecosysteem. De uitdaging zit hem in het hernieuwd afstemmen op de behoeften van alle betrokkenen in een proces.”
Thomas Hijl – consultant en operations manager

Personalisatie wordt verwacht

“Er komt meer mass customization in te leveren diensten en producten. Mensen nemen geen genoegen meer met eenheidsworst. Daarnaast zijn er ook steeds meer zelf-hulp portalen, waarin mensen een heel proces van kop naar staart zelf kunnen regelen. De noodzaak voor personalisatie is dus meer aanwezig. ”
Marjolijn Stenneke – consultant en process architect

Klanten eisen snelle en continue service

“De klantverwachting dat service steeds meer gedurende het hele proces geleverd wordt zal groeien, en niet alleen tot aan het moment van sales. Self support is hierbij prima, mits het goed aansluit bij de behoefte én bij persoonlijk contact de wachttijd minimaal is. Een hoge reactiesnelheid bij het aanbieden van service is een harde eis.”
Jeroen Grit – managing consultant en UX specialist 

GriDD verwacht dat 2015 een geweldig jaar zal worden, vol met mooie uitdagingen en nieuwe kansen. Dit wensen we iedereen van harte toe!