was successfully added to your cart.
Mark GeljonNieuwsStory architecture & designStorytelling for change

Impactful presentations – een infographic

Sta je binnenkort op een podium, spreek je op een seminar of wil je je invloed benutten binnen je organisatie? Met andere woorden: wil jij impactful presentations maken? Dan kan de aanpak in deze infographic van Mark Geljon (GriDD) en Wendy Rundberg (Pluq) je een stuk op weg helpen! Zij delen op visuele wijze hun aanpak om te komen tot een presentatie waarmee impact maakt en laat zien dat je een echte storyteller bent.

Deze aanpak werd gepubliceerd in hun artikel ‘Presenteren met impact: de bouwstenen voor je keynote in het bedrijfsleven’ op de populaire blog Frankwatching.com en hier vind je de belangrijkste inzichten nog eens in het kort.

Wat is een impactful presentation?

Er kunnen drie soorten presentaties onderscheiden worden. Alle drie hebben ze hun voordelen en hun eigen kenmerken.  Ze verschillen qua benodigde inspanning en te verwachten impact. Het is aan jou om te beslissen welke presentatie past bij wat jij op dat moment wilt bereiken bij je publiek.

De infographic toont de aanpak voor een impactful presentation. Dit is een presentatie waarmee je indruk maakt en waarbij jouw overtuiging, passie en charisma optimaal benut worden om je boodschap over te brengen. Je publiek voelt zich verbonden bij je boodschap omdat deze echt en authentiek is, waardoor je verhaal resoneert. Een voorbeeld van dit type presentatie is een TED Talk of een keynote op een event of conferentie.

De andere vormen van presentaties:

  • Slidedoc presentation
    Dit is de vorm van presenteren die vaak het minst voorbereiding kost en snel is opgezet. Een voorbeeld waarin dit type presentatie gegeven wordt is in een team meeting of als financiële update. Slides worden regelmatig gebruikt als handout na de presentatie.
  • Corporate presentation
    Deze vorm van presenteren is gericht op de creatie van inzichten en het overtuigen van je publiek. De opbouw wordt gekozen op basis van karakteristieken van je publiek in combinatie met jouw doel en is gekenmerkt door een heldere structuur. Een voorbeeld waarin dit type presentatie gegeven wordt is bij een aanbesteding of een gastcollege. Je slides ondersteunen visueel jouw verhaal.

Hoe kom je tot een impactful presentation: bekijk de infographic!

Deze aanpak helpt je bepalen welke stappen je moet nemen om tot jouw persoonlijke boodschap te komen en een presentatie te ontwikkelen die indruk maakt op jouw publiek.

Impactful presentation aanpak van Mark Geljon (GriDD) en Wendy Rundberg (Pluq)

Bekijk een voorbeeld van een impactful presentation

Robin van Soolingen vertelde over Warrior Spirit, zijn ervaringen als topsporter, hulpverlener, idealist, perfectionist en hoe hij bezig is om zijn angsten te overwinnen, op TedxYouth@Utrecht op zaterdag 28 januari 2017. Mark en Wendy waren de coaches voor zijn impactful presentation.

Meer leren?

Op www.impactfulpresentations.com kun je meer informatie vinden over deze aanpak en visie op presenteren. Je kan ook altijd contact opnemen met Mark of Wendy. Ook verscheen er van hen een artikel op Frankwatching over impactful presentations.

Als je meer wilt leren over storytelling, dan hebben we ook trainingen beschikbaar bij GriDD zoals de Pitch Training of de Training Effectieve Presentaties. Bij Pluq kun je ook terecht voor training en coaching op gebied van personal performance coaching, personal branding of presentatie. Mark en Wendy coachen en trainen ook samen groepen, stuur ons een bericht als je van hen wil leren.

Daarnaast schrijven we regelmatig in onze blog over storytelling, kun je Mark’s TopTip bekijken over de drie elementen van storytelling of onze app Bizz Story downloaden die je helpt om de juiste storyline te kiezen voor jouw verhaal.

Meer over dit onderwerp?

Philips lighting tile klein

Philips Lighting

Philips Lighting is de grootste verlichtingsproducent ter wereld met een productcatalogus met daarin meer dan 30.000 verlichtingsproducten. Ze wilden onderzoeken hoe de productcatalogus verbeterd kon...
GriDD Cut the Bullshit Marketing Course

Cut the Bullshit Marketing Course

Fantasieloze, irrelevante marketing uitingen: je ziet het helaas veel. Mensen die verkeerde berichten op het verkeerde moment zien. En dat werkt niet. Dus Cut The Bullsh*it en maak een digitale strate...