was successfully added to your cart.

Digital strategyJeroen GritStorytelling for change

Inzichten van FITC Amsterdam 2017

Is het nog mogelijk om de fysieke en de digitale wereld los van elkaar te zien? Om een product of dienst neer te zetten waarbij je enkel en alleen kijkt naar de gebruikerservaring op het digitale vlak en de fysieke wereld volledig buiten beschouwing laat?

Wij bij GriDD denken van niet. De integratie van de digitale en fysieke werelden is niet meer te negeren wanneer je een nadenkt over nieuwe of verbeteringen doet aan bestaande producten of diensten. Dit zagen we ook op de tiende editie van FITC Amsterdam 2017.

FITC Amsterdam is een event waarbij innovatieve, technische en creatieve mensen samenkomen om elkaar te inspireren. In totaal waren er 39 inspirerende sprekers die hun gedachten, ideeën en voorbeelden van hun werk deelden. Zoals de organisatie het zelf zegt, het is een event voor ‘iedereen die van coole dingen houdt’!

Ons bureau GriDD was ‘patron’ op dit event. Dit betekent dat mijn collega’s en ik bij de talks onze observaties en inzichten vastlegden in sketchnotes: visuele samenvattingen van de inhoud van de talks. In dit artikel deel ik onze belangrijkste inzichten en enkele sketchnotes met je.

Integreer de fysieke en digitale wereld voor de beste gebruikerservaring

Eén van de inzichten van dit event is dat er een verschuiving plaatsvindt waarin zowel grote organisaties, individuele designers en technici veranderen van een enkel expertisegebied, naar een integratie van de fysieke en digitale wereld. Men concentreert zich niet meer alleen op de digitale wereld.

Wanneer gebruik gemaakt wordt van de fysieke wereld in combinatie met de digitale wereld, kan de creatie van een geïntegreerde gebruikerservaring worden gerealiseerd. Nieuwe en bestaande technieken, zoals Projection Mapping, Virtual Reality en Mixed Reality, worden gelijktijdig ingezet en richten zich er op om zo een 100% gefocuste gebruikservaring te creëren. Kern van deze technologieën is dat ze de digitale wereld en de ‘werkelijke’ wereld in elkaar laten vloeien, waarbij al je zintuigen optimaal benut worden voor het realiseren van een unieke ervaring. Als GriDD wijzen we hier al een hele tijd op, dus het was extra cool om deze verschuiving eindelijk waar te nemen!

Maak échte impact door een emotionele connectie met je klant te creëren

Een inspirerend verhaal kwam van North Kingdom. Zij gaven op FITC wederom een demonstratie van hun kunnen, en combineerde dit met een krachtig verhaal over hoe functioneel design niet meer voldoende is. In hun werk hebben ze ervaren dat een emotionele connectie écht nodig is om werkelijk impact te maken op de gebruiker. Door storytelling voorop te zetten binnen disciplines als UX, design en animatie, kan een emotionele connectie gecreëerd worden. Technologie is hierbij een drager, en kan ons zelf meer menselijk maken door anderen jouw verhaal ook echt te laten beleven. Als designers zijn we hierin de director van de verschillende disciplines; niet alleen van ons eigen hokje. Om een echt sterke beleving te creëren zullen de verschillende disciplines in elkaar geschoven moeten worden.

Met voorbeelden van Magic Kingdom van Disney,  LEGO Star Wars Force Builder en The Hobbit, A Journey through Middle Earth, lieten ze een duidelijk beeld achter van wat ze bedoelden. Ze combineren in deze voorbeelden elementen uit verschillende bronnen zoals film, audio en beelden van 3D computermodellen. Door interactie met die rijke digitale wereld mogelijk te maken, via bijvoorbeeld een smartphone of tablet, sta je de gebruikers toe het verhaal zelf vorm te geven. Zo dompel je de gebruiker onder in het verhaal en wordt hij onderdeel van de ervaring in plaats van enkel een toeschouwer. Hierbij spelen de details in die beleving een cruciale rol. Soms is computersimulatie onvoldoende realistisch om iets écht te beleven. Het combineren van computeranimatie met filmbeelden van echte elementen bieden dan een uitkomst. Zo kun je aansluiten op de emotie van de gebruiker en creëer je daarmee een herinnering bovenop de experience.

Talk North Kingdom – FITC Amsterdam 2017 – by Koen Terra

Toekomstige technologie is bruikbaar en onzichtbaar, dus leer ontwerpen voor techniek zonder interface

Dit jaar lag er qua talks een duidelijke focus op de verdere integratie van technologie in onze omgeving en ons leven. Deze integratie zal zich nog veel sterker gaan ontwikkelen, totdat technologie op een gegeven moment onzichtbaar wordt en je dus niet meer bewust technologie gebruikt. Met onzichtbaar worden het gebruik van speech, motion en persoonlijke databronnen bedoeld om iets voor jou in gang te zetten, bijvoorbeeld dat je binnen komt lopen en de verwarming al aan is.
Licht gaat aan op de setting van jouw behoefte zonder dat je je behoefte hoeft te uiten. ‘Licht uit’ zeggen náár het apparaat toe en hij reageert. Zeg je dit van het apparaat áf dan reageert hij niet, dus het appraat ‘ziet’ of je ertegen praat. Bij persoonlijke databronnen gaat het erover dat bepaalde partijen (zoals Facebook of Google) zoveel over je weten dat zij al weten waar je behoefte aan hebt voordat jij dat weet.

Jared Ficklin liet zien hoe veel van onze interacties het apparaat gaan verlaten en zelfs niet eens meer met een zichtbare interface zullen zijn. Naast interfaces zien, kunnen we ook interfaces horen en voelen. Met zijn organisatie Argodesign heeft hij al vele innovatieve oplossingen bedacht, waarvan natuurlijk voorbeelden getoond werden.

Talk Jared Ficklin- FITC Amsterdam 2017 – by Inge Nahuis

Concentreer je op de gehele klantervaring met experience design

Om genoemde veranderingen een succes te laten zijn, is het belangrijker dan ooit om de klant nog meer centraal te zetten. David Vogel beschrijft dit als “Experience design thinking”. Bij deze ontwerpmethodologie wordt het gehele ecosysteem rondom de gebruiker bekeken en staat het hebben van een oprechte interesse in de klant in het middelpunt van de aandacht.

Talk David Vogel – FITC Amsterdam 2017 – by Jeroen Grit

Cyrille Fauvel van Autodesk illustreerde dit op indrukwekkende wijze door experimenten in mixed reality te tonen, gebruik makend van een Hololens. In de ogen van Cyrille is de integratie van de 3D ontwerpwereld in de fysieke ontwerpwereld de grootste uitdaging. Autodesk Forge speelt hierin een belangrijke rol. Door via de Hololens een robotarm midden in het publiek te zetten en deze door het publiek te laten besturen, werd de presentatie een interessante ervaring.

Storyarchitecture is onmisbaar voor krachtige ervaringen, dus geef het aandacht en definieer een gezamenlijke taal

Verschillende sprekers bekrachtigden het belang van het goed vormgeven van een verhaal voordat beeldmateriaal gemaakt wordt. Gmunk kwam erachter dat het maken van vooral indrukwekkende motion graphics niet genoeg was om een geweldige muziekclip te maken (en het was cool dat hij compleet open was over de negatieve of sarcastische reacties die ze kregen op YouTube hierover, zie

Talk Gmunk – FITC Amsterdam 2017 – by Mark Geljon

Het maken van krachtige verhalen met nieuwe technologie is enorm gecompliceerd en op het moment is er geen taal voorhanden om alle expertisegebieden voor nieuwe producties te overbruggen. Sommige sprekers bespraken hun oplossingen hiervoor. Unit 9 haalt meer lokale expertise binnen en zorgt ervoor dat teams hun eigen woordenlijst vaststellen voordat projecten starten zodat iedereen binnen het team weet wat er met welke term bedoeld wordt. Dit is simpelweg nodig omdat bij nieuwe producties er veel verschillende disciplines nodig zijn.

Daag jezelf uit: doe dingen die je ze leuk vindt en doe die dingen vaak

Door dingen te doen die je leuk vindt leer je nieuwe dingen of wordt je beter in de dingen waar je al iets van wist of kon. Zelfs als er geen klant bij betrokken is, is het belangrijk dat je kennis en vaardigheid blijft ontwikkelen. Maak prototypes: om ervoor te zorgen dat een idee verder komt, moet je het tastbaar maken. Creëer hiermee showcases van wat je maakt en zorg ervoor dat deze zichtbaar zijn voor anderen, zoals je huidige klanten en potentiële nieuwe klanten. Wellicht levert het ook nog nieuwe business op. Blijf jezelf uitdagen, want daarmee kom je verder én heb je plezier in je werk! Hoewel dit bij veel talks terugkwam, was de talk van Stacey Mulcahy het mooiste voorbeeld. Zij is programma manager van Microsoft Garage, en vertelde over de ‘Tinkerers toolkit’. Hoe zij van pixelart kussens tot skateboards heeft gemaakt en hoe dat heeft geleid tot innovaties, verbindingen en ‘coole dingen’. Tot Justin Trudeau en tafelvoetballende robots aan toe.

Talk Stacey Mulcahy – FITC Amsterdam 2017 – by Mark Geljon

Raak geïnspireerd, bijvoorbeeld door indrukwekkende video graphics van FITC: computer-gegenereerd, organisch én mechanisch

Een aantal van de beste motion designers komen samen op FITC. Ook dit jaar was er ontzettend veel inspirerend materiaal te zien. Daar valt veel over te vertellen, maar dit kan je het beste gewoon bekijken.
Eén van de meest indrukwekkende projecten was die voor de ontwikkeling van de nieuwe Chemical Brothers video. In deze video veranderde een danseres langzaam in een figuur bestaande uit 3D-geprint materiaal. Ook Raoul Marks inspireerde, met onder meer de ontwikkeling van de intro van de nieuwe serie Westworld, die een glimps geeft van de ontwikkeling van levensechte robots. Zijn inspiratie haalt hij buiten zijn computer en buiten de wereld van video, zoals kunst en religie. Ook in VR waren er indrukwekkende voorbeelden, zo liet Unit 9 bijvoorbeeld hun VR game Storm zien.

Talk Raoul Marks FITC Amsterdam 2017 – by Inge Nahuis

FITC Amsterdam 2017 was een geslaagd event waarbij je aan het denken gezet werd. We zijn benieuwd naar volgend jaar!

Deze artikel verscheen eerder ook op Frankwatching.com

Onze sketchnotes en hoe jij ook sketchnotes kan leren maken!

In deze blogpost hebben we enkele van onze sketchnotes van FITC Amsterdam 2017 met je gedeeld. We hebben ook een overzicht van alle sketchnotes als je dat interessant vindt.

Wil jij ook leren hoe je sketchnotes kan maken? Geen probleem! Schrijf je dan in voor onze training Bizz Draw – basis. Daarin leren we je de basis van het tekenen om je gedachten over te brengen, voor jezelf in sketchnotes of op een whiteboard tijdens een sessie met anderen. Ook als je al een beetje op weg bent in de wereld van het visueel denken hebben we een training die misschien bij je past: Bizz Draw – verdieping. In deze training leer je om losse tekeningen tot een gestructureerde, deelbare visual te brengen.

Wil je liever gewoon zelf aan de slag? Dan hebben we nog een mooi digitaal hulpmiddel! Download onze app Bizz Draw. Deze biedt je een visuele bibliotheek met meer dan 100 visuals special gericht op tekenen in een werkomgeving en bevat tips & tricks over tekentechnieken.