was successfully added to your cart.

Nicky MeijerStory architecture & designStorytelling for change

Inzichten van Trend Event Digital Storytelling

Gisteren was het Trend Event van Lectric met als thema Digital Storytelling. Altijd goed om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen in het vakgebied en wat andere experts op dit gebied ons te melden hebben, dus wij waren erbij. In dit artikel wordt de belangrijkste inspiratie die we hebben opgedaan op een rijtje gezet.

Storytelling: wie is de held van je verhaal, hoe pak je storytelling aan en wat is transmedia storytelling?

Het event bestond uit drie inspiratiesessies van experts met tussendoor tijd om kennis te maken met de andere bezoekers. De eerste inspiratiesessie was van Paulus Veltman. Hij vertelde over hoe het publiek van verhalen sinds de komst van de televisie is veranderd van passieve consument tot deelnemer aan de digitale (visuele) storytelling cultuur, vol infographics, video en vlogging.  Paulus moedigt aan tot empowerment van je klant en stelt: “Als klant ben je niet de held van het verhaal maar bijvoorbeeld de mentor en via storytelling toon je aan wat je allemaal mogelijk maakt!”
De tweede sessie was van Jeroen Blokhuis. Zijn verhaal was een duidelijk pleidooi voor het kiezen van een basisverhaal als de ruggengraat van je content –en storytelling- strategie. Hij stelt dat het sterk is dat alle facetten van je content strategie in lijn zijn met dat ene verhaal.
De derde en laatste inspiratiesessie van de dag was van Indira Reynaert. Zij vertelde een interessant verhaal over de de kracht van transmedia storytelling: publiek activeren en betrokken houden door middels verschillende mediakanalen het verhaal te brengen.

Wat zijn belangrijke tips voor een succesvolle storytelling strategie?

Alle sprekers hadden presentaties vol met slimme tips en ideeën over het bedenken en implementeren van storytelling strategieën. Hieronder een aantal belangrijke inzichten van de middag op een rijtje:

– Start met een goed basis verhaal
Er leven vaak veel verhalen in een organisatie, kies een goed passend verhaal. Het basisverhaal zoals Jeroen Blokhuis aanhaalde is een mooie manier om naar de essentie van je verhaal te gaan en op een duidelijke, eenduidige manier naar buiten te treden. Maar hoe kom je daartoe?

– Gebruik archetypen en match deze met een story plot
Je hoeft niet opnieuw het wiel uit te vinden. Archetypes zijn ooit geïntroduceerd door Carl Jung en hiermee kun je het ‘gedragspatroon’ van je organisatie definiëren (in dit artikel worden ze kort uitgelegd).
Alle sprekers haalden ook  aan dat er een aantal standaard story plots zijn waarop alle verhalen terug te leiden zijn, bijvoorbeeld de zeven basis verhaallijnen van Christopher Booker. Match je archetype met een passend story plot en geef daarmee duidelijke richting aan je basisverhaal en storytelling strategie.

– Zorg dat het een verhaal is dat men wil vertellen
Jeroen stelt dat het belangrijk is om een check te doen bij betrokkenen om er zeker van te zijn dat dit het juiste verhaal is. Als het basisverhaal of aansluitende verhalen niet graag verteld worden, zal het niet gaan leven. Ook Indira geeft aan dat overeenstemming belangrijk is en dan richtte zij zich op de mate van participatie die je vraagt van je publiek als je een transmediaal verhaal wil gaan gebruiken. Kruip in de huid van je doelgroep en zorg dat je verhaal resoneert.

– Zorg voor pakkende en deelbare content die emotie teweeg brengt
Het eerste belangrijke punt dat Indira maakt is dat alle narratieve elementen van een verhaal maar 1 doel hebben: het teweeg brengen van emotie. Als je mensen weet te raken (positief of negatief), kun je ze aanzetten tot actie en dat leidt tot conversie. Paul stelt daarbij dat alle mensen geraakt moeten zijn door je content om het te willen delen. Overigens geeft hij ook aan dat het verstandig is om een centrale plaats online te hebben, een soort landing page voor je story, om naar te refereren.

– Verzamel verhalen
Pakkende content kun je verzinnen, maar je kan het ook ophalen in je omgeving. Geef mensen bijvoorbeeld een kijkje achter de schermen van je organisatie of ga erop uit en zorg dat mensen je verhalen vertellen. Het is belangrijk dat er een storytelling cultuur ontstaat. Mooie quote van Jeroen: “..of je de verhalen nu publiceert of niet, het feit dat verhalen verteld worden heeft al een belangrijke impact!”

– Creëer een ervaring
Welk format je ook kiest, zorg dat het een ervaring is. Je verhaal vertellen op meerdere platforms zoals twitter, video en website leent zich natuurlijk goed voor het optimaliseren van een ervaring. Geef een karakter uit een televisieserie bijvoorbeeld zijn eigen Twitter account en communiceer op die manier met je publiek.
Bij het creëren van een ervaring is ‘show, don’t tell’ heel belangrijk. Eigenlijk gaven alle sprekers aan dat de tendens steeds meer is om iets te promoten, zonder echt specifiek voor het product reclame te maken maar een ervaring neer te zetten. Indira pleit hierbij voor de rol van branded korte films. Een korte film kan een wereld scheppen rondom je brand en deze op verhalende manier promoten.

– Zorg voor verrassing
Het is van belang om niet alleen de juiste boodschap te brengen, maar ook om deze op een verrassende (multimediale) manier te brengen. Verrassende of onverwachte content zal makkelijker meer aandacht krijgen.

– Organiseer het goed
Met alleen een goed verhaal of goede strategie ben je er nog niet. Je hebt een proces nodig dat ervoor zorgt dat je verhalen echt verteld worden. Jeroen stel voor om een ‘bewaker’ van het basisverhaal neer te zetten: iemand die  continue toetst of de content wel in lijn is met de strategie.

Mooie voorbeelden van storytelling!

Natuurlijk kwamen er op deze middag ook veel voorbeelden van storytelling voorbij. Hieronder een lijstje met links naar een aantal mooie voorbeelden die gegeven werden:

– Kijkje achter de schermen met Magenta Talks bij T-Mobile
Paul tipte Magenta Talks van T-Mobile, de storyteller van T-Mobile die via social media een kijkje biedt achter de schermen van de organisatie (feitelijk is het een iPad die elke week een andere beheerder binnen de organisatie heeft).

– Video om aandacht te vragen voor problemen van kinderen op de vlucht van Save the Children UK
De zaal werd stil bij deze mooie en indrukwekkend video: iedereen was geraakt.

– Snuffy the Seal als reclame van Discovery Channel
Een mooi voorbeeld van verassende content!

– Moleskine heeft een goed basisverhaal
Jeroen gaf dit als sterk voorbeeld. Moleskine verkoopt notitieboekjes. Deze zijn best prijzig terwijl er ook veel goedkopere notitieboekjes te koop zijn. Wat maakt dat je deze wil kopen is omdat Moleskine een gevoel creëert van creativiteit, ze appelleren aan de artiest en aan de schrijver. En dit voeren ze door in alle facetten van hun branding. 

– De film Ex Machina werd met een transmediaal verhaal onder de aandacht gebracht
Indira gaf ons dit voorbeeld. Om de film te promoten kreeg het hoofdkarakter Ava -een robot, gespeeld door een Zweedse actrice- een account van de dating app Tinder. Tijdens het event SXSW konden gebruikers van de app haar tegenkomen en hadden ze zonder dat te weten conversaties met een robot in plaats van een echt persoon. Omdat het zo verassend was kreeg Ava en dus de film Ex Machina, veel aandacht in de media.

– Reincarnation, een branded short film van Karl Lagerfeld
Dit is volgens Indira een goed voorbeeld van een branded short film. Een mooi, professioneel uitgevoerde korte film die de nieuwe collectie Karl Lagerfeld begeleidde. Hier wordt een ervaring geschetst.

Geïnteresseerd in meer event informatie?

Dit was een interessante en inspirerende middag en bovendien nog gratis toegankelijk ook! Als je meer wil weten over onze ervaringen van het Trend Event Digital Storytelling neem dan vooral contact met ons op.

Ben je hierdoor geïnspireerd geraakt om ook weer eens naar een event te gaan, bekijk dan onze lijst met interessante evenementen in 2015. Misschien zit er iets voor je bij!

De organisator Lectric heeft een sfeerimpressie gemaakt met een video van de dag en een mooie getekende visual. Slidedecks van de sprekers vind je daar ook, maar we hebben hier ook de links voor je: download slides van Paulus Veltman, van Jeroen Blokhuis en van Indira Reynaert.

Onze sketchnotes met key insights van de drie sprekers vind je hieronder.

Sketchnotes inspiratiesessie Paulus Veldman

Sketchnotes inspiratiesessie Jeroen Blokhuis

Sketchnotes inspiratiesessie Indira Reynaert