was successfully added to your cart.

Nicky MeijerStory architecture & design

Richtlijnen voor de creatie van effectieve visuals

Bij GriDD geloven we in de kracht van visualisatie. We gebruiken dit in bijna alle aspecten van ons werk: het helpt bij denken, uitleggen, communiceren, creëren en zelfs evalueren.
Het meest belangrijke van visualiseren is dat het een effectief middel is voor de informatie die je wil overbrengen: dat je verhaal blijft hangen en dat de juiste doelen worden bereikt. Dit houdt in dat, hoewel het belangrijk is, schoonheid niet het hoofddoel is.

Om een effectieve visual te maken kan het helpen om wat meer te weten over menselijke perceptie, denkwijze en leren. In deze blogpost vertellen we hier wat over en geven we richtlijnen voor de creatie van effectieve visuele content.

Een kort stukje over de werking van je brein.

Allereerst: er zijn limieten aan de hoeveelheid informatie die je brein kan verwerken. Veel mensen hebben gehoord van information overload 1. Dit vindt plaats wanneer een overvloed van informatie voorhanden is en men daardoor moeite heeft met het begrijpen van een onderwerp of het nemen van beslissingen. De term wordt veel gebruikt wanneer je te veel e-mail te verwerken hebt of artikelen te lezen; kortom, wanneer je door de bomen het bos niet meer ziet.

Hieraan gerelateerd, maar wel minder bekend, is de term cognitive load2, die gebruikt wordt in de cognitieve psychologie en wetenschap over leren. Cognitive load refereert aan de totale hoeveelheid mentale inspanning die gebruikt wordt in je werkgeheugen. Het werkgeheugen is het systeem in je brein dat verantwoordelijk is voor het verwerken van de informatie die het ontvangt van je zintuigen, zoals zien en horen. Helaas heeft deze een gelimiteerde capaciteit. Als de cognitieve lading te hoog is en je werkgeheugen de hoeveelheid informatie niet aan kan -bijvoorbeeld als je teveel dingen tegelijk ziet-, dan is het veel moeilijker om te leren, onthouden en begrijpen. En dit is zeker niet wat we willen als we proberen informatie over te brengen!

Hoe creeër je dan effectieve visuele content?

De manier waarop informatie gepresenteerd wordt aan een persoon heeft grote invloed op de mentale inspanning die nodig is om informatie te verwerken. Met dat in het achterhoofd hebben we enkele richtlijnen opgesteld voor de creatie van effectieve visuele content.

Definieer een doel en ken je publiek.

Dit is altijd de eerste stap. Weten wat het doel van je visuele verhaal is en op wie het is gericht is, is cruciaal voor het ontwerp. Het vormt de basis voor alle beslissingen die je neemt. Denk bijvoorbeeld aan het kennisniveau van je publiek: begrijpen ze je jargon en metaforen? Als je een winkelmandje kiest om winkelen te representeren, is dit dan iets dat je publiek ook zo zal zien? Als dat niet het geval is en je publiek moet uitzoeken wat jouw representatie betekent, kost dat veel mentale inspanning en leidt het de aandacht af van de informatie die je wil overbrengen.

Wees bondig: elimineer wat niet essentieel is.

Wanneer je effectieve content ontwerpt moeten je visuals niet te complex zijn. Hou het simpel en richt je op helderheid: ga niet teveel decoreren! Als het decoreren geen functie heeft is het misschien beter om het weg te laten.
Hetzelfde gaat trouwens op voor interessante informatie: blijf bij de essentie van je verhaal. Hoewel dat ene statistische feitje misschien leuk is, bedenk goed of het noodzakelijk is om je verhaal te vertellen.

Gebruik een goede structuur.

Structuur kan worden aangebracht in de manier waarop je visuele elementen ordent en weergeeft, bijvoorbeeld door het gebruik van een grid. Dit zorgt voor herkenning en helpt je publiek om de informatie sneller te kunnen verwerken.
Een andere aanpak is om structuur aan te brengen met een verhaal. Verhalen trekken de aandacht en leiden de ontvanger door de visuele informatie. Als je bijvoorbeeld informatie wil overbrengen over de distributie van een product, bedenk dan een karakter en volg hem in zijn bestelproces.

Leid het oog met hiërarchie en kijkvolgorde.

Stel een informatiehiërarchie op en manipuleer de aandacht van de ontvangen door het gebruik van visuele signalen. Gebruik de Gestalt principes3 in je voordeel. Deze zijn gebaseerd op het idee dat je brein geen losse visuele elementen ziet, maar deze mentaal groepeert en ziet als een geheel. Een aantal relevante principes zijn:

  • Principe van nabijheid: Als al het andere gelijk is, elementen die dicht bij elkaar liggen worden als eenheid beschouwd
  • Principe van gelijkenis: Als al het andere gelijk is, elementen die op elkaar lijken tot een geheel zien
  • Principe van continuering: Onafgebroken en netjes afgewerkte figuren verkiezen boven onsamenhangende figuren

Principe van nabijheid

Principe van gelijkenis

Principe van continuering

Verbind corresponderende (visuele) elementen.

Zorg er bij statische visuals voor dat corresponderende tekst en visuals dicht bij elkaar staan. Hierdoor hoeft je ook niet te scannen en loop je minder risico op het moeten spreiden van je aandacht. In visualisaties waarbij gebruik gemaakt wordt van video is het belangrijk om te synchroniseren: presenteer de gesproken tekst en corresponderende visual tegelijkertijd zodat je dit niet ‘in je achterhoofd’ hoeft te houden.

Toon informatie zodat het makkelijker te onthouden is. 

Gerelateerd aan de cognitive load theorie is Miller’s Magic Number4. Hoewel de mentale capaciteit per persoon verschilt kan het wel gemeten worden in setjes van informatie: chunks. Het menselijk brein kan 7 +/- 2 chunks onthouden.
Breek complexe informatie dus op in kleinere chunks zodat je publiek informatie beter ontvangt, begrijpt en op kan roepen. Als voorbeeld: wat is makkelijker te onthouden; 123456789 of 123-456-789? Van negen stukjes informatie naar drie chunks!

Wees consistent.

Als laatste, maar zeker niet het minst belangrijk: wees consistent. We zijn getraind om betekenis te zien in verschillen. Elk merkbaar verschil kan iets betekenen voor de ontvanger en zal moeten worden toegelicht, consistent gemaakt moeten worden met de rest of verwijderd moeten worden. Dus zorg ervoor dat je consistent gebruik maakt van lettertype, kleur, contrast, vorm, uitlijning etc of maak het verschil erg duidelijk als je het gebruikt voor je informatiehiërarchie.
Als je dit niet doet zal je publiek zich af gaan vragen waarom dat verschil er is, hetgeen mentale inspanning vergt en afleidt van je verhaal.

Meer weten?

Wij zijn altijd geïnteresseerd in een goed gesprek over effectieve informatie. Aarzel dus niet om contact op te nemen  via e-mail. En als je zelf aan de slag wil, deze (Wikipedia) pagina’s bieden een goed startpunt:

Referenties:

Toffler, A. (1970) Future Shock. New York.

Sweller, J (1988). “Cognitive load during problem solving: Effects on learning”. Cognitive Science 12 (2): 257–285. doi:10.1016/0364-0213(88)90023-7.

Wertheimer, M. (1923). Laws of organization in perceptual forms. A Source Book of Gestalt Psychology.

Miller, G. A. (1956). “The magical number seven, plus or minus two: Some limits on our capacity for processing information”. Psychological Review 63 (2): 81–97. doi:10.1037/h0043158.PMID 13310704.