was successfully added to your cart.

Digital strategyInformation architectureJeroen GritUser experience design

De succesvolle toepassing van een Fast Track UX aanpak

Afgelopen april bezocht Jeroen Grit de Information Architecture Summit 2015 in Minneapolis, USA. Dit jaarlijks terugkerende evenement is dé ontmoetingsplek voor toonaangevende opinieleiders op het gebied van information architecture, content strategy en experience design. Vijf dagen lang komen informatiearchitecten uit de hele wereld bijeen om kennis te delen en nieuwe inzichten te verkennen. Jeroen deelde tijdens de IA Summit een van onze cases en zijn visie op Fast Track UX. In deze blogpost lees je een samenvatting hiervan.

“Tijdens dit event presenteerde ik mijn visie op wat wij noemen ‘Fast Track UX’. Hiervoor gebruikte ik deze poster om het verhaal te vertellen van de verschillende stappen in het redesign proces van de global website van Philips Lighting:

Philips Lighting is vooral bekend van de lampen die wij in ons huis hebben. Maar Philips heeft en kan veel meer. Zij is toekomstgericht met het aanbieden van innovatieve lichtoplossingen. Dit kwam in de vorige website niet voldoende naar voren en tevens was deze niet gericht op alle stakeholders die Philips Lighting heeft. Een digitale step up was nodig om zich te ontwikkelen van een statisch medium naar een relatieversterkend en tevens verkoopgericht medium. De dynamiek van de veranderende markt, de complexiteit van het onderwerp en de grote hoeveelheid betrokken stakeholders, gecombineerd met een ambitieuze planning, zorgden ervoor dat het realiseren van deze omschakeling een grote uitdaging was. En deze uitdaging maakte het toepassen van ‘Fast Track UX’ zo belangrijk.

De aanpak ‘Fast Track UX’ is gebaseerd op vier uitgangspunten om direct krachtige, gevalideerde oplossingen te kunnen bieden die gedragen wordt door alle stakeholders.

  1. Accepteer verandering

Verandering is een langetermijninvestering en planning. Wees realistisch over onzekerheden in de toekomst en houd daar in de planning rekening mee. Realiseer je dat de weg naar het einddoel geen rechte lijn is van A naar B. Werk naar punt B in kleine stappen met kortere tijdslijnen en met tussentijdse realistische aanpassing van je doelen. Uiteraard binnen de gestelde grenzen van het budget, de resources en de organisatieveranderingen. Op deze manier bied je flexibiliteit en loop je niet het risico dat je iets aan het ontwikkelen bent dat alweer achterhaald is.
Een extra voordeel van deze aanpak is dat je oplossingen kunt toetsen met je klanten. Het geeft je de kans te werken in iteraties en feedback van de gebruikers te verzamelen en te verwerken tijdens het proces.

  1. Werk met visuele methoden

Visuele methoden creëren overzicht en inzicht. In projecten zoals dit redesign van een global website, is er een enorme hoeveelheid input en zijn er veel verschillende stakeholders. In deze Philips case bestond de input uit 1800 requirements en meer dan 200 stakeholders.
Om iedereen op dezelfde lijn te houden en te informeren, is visualisatie van groot belang. Ontwikkel een ‘war room’ waar de belangrijkste informatie altijd aan de muren zichtbaar is voor het hele team. Maak een mindmap om requirements te structureren en vertaal in de loop van het proces de input naar UX deliverables zoals persona’s en visuele user stories.

  1. Breek door de barrière van klant-en-leverancier

Het is van belang om echt samen te werken en elkaar te vertrouwen. Deel samen de verantwoordelijkheid voor het eindresultaat. Organiseer regelmatig voortgangsbijeenkomsten (face to face) en momenten om samen te werken zodat je voldoende verbonden blijft.

  1. Gebruik het collectieve brein

Vertrouw en gebruik de intelligentie en kennis die aanwezig is om sneller tot sterkere oplossingen te komen. Breng niet alleen alle input samen, zorg er ook voor dat de teamleden hun eigen inzichten kunnen delen, bijvoorbeeld in een workshop.Dankzij de programmamanagementstuctuur en de sterke betrokkenheid van het team weet je zeker dat je alle gebieden behandeld. Dit geeft je de rust en vrijheid om ook gebruik te maken van het collectieve brein.

Bij GriDD weten we uit ervaring dat deze aanpak werkt. Het is een manier om goed te kunnen samenwerken, snel tot goede resultaten te komen en te communiceren om stakeholders aan boord te krijgen en te houden.”

Meer weten?

Dit is slechts een samenvatting van wat Jeroen heeft gepresenteerd op de Information Architecture Summit. Wil jij hier meer over weten? Neem vooral contact met hem op!. Wil je weten welke presentaties er nog meer zijn gegeven op de IA Summit? Blader hier eens in: Medium blogpost . Of bekijk Jeroen’s sketchnotes op zijn Twitter account.